Helpful Content Update

De helpful content update is inmiddels een reeks van verschillende updates die Google regelmatig doorvoert in het algoritme om te helpen bepalen welke content helpful is en welke niet. Na maart 2024 is helpful content een standaard onderdeel van het Google algoritme. 

Ben jij geraakt en wil je weten hoe je jouw content beter kunt maken? Of wil je het gevaar voor zijn? Ik doe voor jou een helpful content audit waarin je duidelijke tips en adviezen krijgt wat je kunt verbeteren.

Wat is het?

De helpful content update is gericht op het herkennen van content die geen waarde toevoegt aan het web, ook wel bekend als SEO-content. Websites met teveel unhelpful content (SEO-content dus) kunnen steeds meer moeite ervaren met het aantrekken van SEO-verkeer. 

Hoe vaak is er een update?

De eerste update ronde was in augustus 2022 en was alleen van toepassing op Engelstalige zoekopdrachten. In februari 2023 werd de Helpful Content Update ook in Nederland uitgerold. Inmiddels zijn een flink aantal rondes geweest. Na maart 2024 zijn er geen aparte updates meer wordt helpful content onderdeel van het reguliere Google-algoritme. 

Hoe werkt de update?

Met behulp van AI kan Google herkennen of content waarde toevoegt aan het web of niet. Als je teveel unhelpful content hebt, kan het zijn dat je hele site er last van heeft. 

De eerste updates waren in augustus 2022, februari 2023 en maart 2024. Na de ronde van maart komen er geen aparte updates meer maar zit in het reguliere algoritme. 

Content door mensen gemaakt = helpful?

We denken soms dat als je content door een mens gemaakt is, het automatisch helpful moet zijn. Dat is onzin. Ik heb de afgelopen 14 jaar zelf gezien hoe mensen de grootste mogelijke unhelpful content kunnen maken. Het gaat dus echt om de inhoud van de content. Die moet waardevoller en relevanter zijn voor de lezer dan de andere content die op het web beschikbaar is. 

Google: Human Written Content Doesn't Necessarily Make The Content Useful Or Helpful

Hoe weet ik of mijn content helpful is?

De meest simpele vraag die je direct een hint geeft bij het bepalen hoe helpful je content is, is: hoeveel moeite heb je gedaan om de content te maken? Heb je alleen online wat informatie opgezocht en dat gebruikt, dan is de kans groot dat je content niet helpful is. Als je enkel opnieuw – in je eigen woorden – opschrijft wat andere sites schrijven, heb je sowieso al weinig toe te voegen. Daarbij is het meeste inmiddels wel gezegd en geschreven en dus moet je een stap harder gaan lopen als je succes in SEO wilt boeken. 

Helpful content audit

Is jouw content unhelpful? Ben jij mogelijk geraakt in een van de vele Helpful Content Updates?
Laat je content door mij checken en ontvang concrete tips wat beter moet en waarom. 

De definities

Google hanteert diverse definities: helpful content, unhelpful content, people-first content en search engine-first content. Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?

Helpful content en people-first content zijn in grote mate hetzelfde. Het is content die niet gemaakt is voor SEO maar echt voor de gebruiker. Als er geen zoekvolume was, zou je de content nog steeds gemaakt hebben. 

Unhelpful content, SEO-content en search engine-first content zijn ook min of meer synoniemen van elkaar. Als we Google’s definitie volgen staat helpful content lijnrecht tegenover search engine-first content. Dat zou betekenen dat als je content niet search engine-first is, het automatisch helpful zou moeten zijn. Dat zie ik anders. In deze content roast van een dienstenpagina zie je dat de betreffende pagina absoluut niet search engine-first is maar ook niet heel erg helpful. 

Google's Helpful Content Checklist

Google heeft 32 vragen opgesteld die je kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is. Deze vragenlijst is openbaar en staat hier. De vragen zijn verdeeld in 4 categorieën:

 

Content & kwaliteit

Expertise

People-first content

Search engine-first content

Deze checklist helpt je vaak al goed op weg om zelf te bepalen wat anders moet. Maar daarmee weet je nog niet HOE het beter moet en WAT je daar praktisch/concreet aan kunt doen. Daarbij zie ik dat veel mensen het lastig vinden om zelf kritisch naar hun content te kijken. Voor die bedrijven heb ik de Helpful Content Audit ontwikkeld. Een maatwerk audit waarbij ik kijk of je content voldoet aan de richtlijnen en op welke manier je de content beter kunt maken. 

Zelf je content keuren?

Wat ik merk is dat maar weinig mensen zelf kritisch naar hun eigen content kunnen kijken. Na elke update kom ik in contact met mensen die geraakt zijn en niet snappen wat ze nu toch fout hebben gedaan. Alle content is door hen zelf geschreven, hoe kunnen ze nu toch geraakt zijn? Op het moment dat ik naar de site kijk, zie ik het echter vrij snel. De vraag is dus of je zelf je eigen content kunt keuren. Ik heb daar helaas m’n twijfels bij. 

Wanneer moet je alert zijn?

Inmiddels heb ik zoveel sites bekeken die geraakt zijn, dat ik durf te zeggen dat je in de volgende situaties echt rekening ermee moet houden dat ook jij de klos gaat zijn:

Wat je ziet in de helpful content update van september 2023 en maart 2024 is dat Google het vooral gemunt lijkt te hebben op websites die snel even wat content maken over een specifiek onderwerp (zoekwoord) om op die manier verkeer af te vangen en daaraan te verdienen door ads te serveren of affiliate links op te nemen. 

Verdien jij dus geld aan je content, dan moet je alert zijn. Het is logisch dat Google niet heel enthousiast wordt van deze praktijken, eigenlijk hoort het verkeer namelijk aan een ander toe maar probeer je het weg te kapen. Dat klinkt heel lullig, maar dit is wel een patroon dat je bij veel van de getroffen websites ziet. 

Handboek SEO & content voor Horizontale SEO

In maart 2022 bracht ik mijn handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO uit. Hierin leg ik uit waarom we af moeten stappen van SEO-content en hoe we betere content kunnen maken. Dit boek kwam 5 maanden voor de eerste Helpful Content Update uit, 

Content hoort niet bij de SEO-afdeling

Wie content maakt puur en alleen voor SEO kan de business case niet langer rond krijgen. In mijn artikel op Marketingfacts bepleit ik dat de verantwoordelijkheid voor contentcreatie niet bij de SEO-afdeling hoort. 

Ik snap wel dat Google je content niet helpful vindt

Eind 2023 draaide Google de ene na de andere update en vooral affililiates leken de klos. In het artikel ‘Ik snap wél dat Google je content niet helpful vindt‘ ga ik concreet in op hoe je jouw content beter kunt maken. 

Waarom is helpful content belangrijk?

Helpful content is niet zomaar een term van Google, het is zo ongeveer de heilige graal naast EEAT. Wie mij volgt, weet dat ik van mening ben dat de volgende formule het echte geheim van SEO is:

SEO = EEAT + Helpful content

Eindelijk een einde aan contentkak

In augustus 2022 kondigde Google de Helpful Content Update aan. Het doel van Google was om eindelijk eens een einde te maken aan de SEO-content die we jarenlang het web op gekakt hebben onder het motto SEO = content. 

Met deze update wil Google content die gebruikers verder helpt beter te belonen. Dit ten koste van content die niet de verwachtingen van de gebruiker kan waarmaken. Denk aan die ouderwetse SEO-content die stikt van de keywords en kromme zinnen, en zo uniek is als een wit t-shirt bij de HEMA. Deze aanpak noem ik ook wel appeltaarten-SEO

Google noemt helpful content ook wel people-first content. Content die niet helpful is wordt ook wel search engine-first content genoemd. Of content wel of niet helpful is, zal een steeds grotere rol spelen in de zoekresultaten. En dat werd tijd. Als Google van mening is dat je teveel unhelpful content hebt, kan het zijn dat je hele site minder goed gaat presteren in SEO (en terecht trouwens).

Direct na de aankondiging van de Helpful Content Update, zijn er bedrijven geweest die op grote schaal hun SEO-content verwijderd hebben. Blijkbaar wisten deze bedrijven dus prima wat ze aan het doen waren en dat hun content belabberd was. Het resultaat zal je trouwens verbazen: stijgend verkeer en betere rankings. En dat met minder content. Dat is schrikken he? Vergeet dus alles maar wat je geleerd hebt over SEO de afgelopen jaren… 

Concreet weten wat helpful en unhelpful content is?

Tip: zo maak je content meer helpful

Een van de belangrijkste tips om je content helpful te maken is door te spreken vanuit de ‘ik’ persoon. Wie dat doet, gaat namelijk sneller z’n eigen ervaring opschrijven in plaats van content herkauwen. Ook is het logischer dat je relevante informatie wilt delen omdat het nu op ‘jou’ afstraalt als je content niet goed genoeg is. 

Tip: had 'je moeder' dit kunnen schrijven?

Nog een belangrijke tip om te checken of de inhoud goed genoeg is, is jezelf de vraag te stellen of je moeder, tante, neef, oom, nicht of wie dan ook deze content ook had kunnen maken na wat online onderzoek? Als het antwoord is ‘ja, die had dat min of meer hetzelfde opgeleverd’ dan moet er een alarmbel afgaan. Je content is waarschijnlijk te weinig onderscheidend, te oppervlakkig en teveel voor de hand liggend om het nog goed te kunnen doen in SEO.

Helpful content correlaties

Zyppy.com deed onderzoek onder een aantal sites die steeds meer zichtbaarheid kregen na een Helpful Content Update. In deze grafiek zie je wat sites die hoger gingen ranken gemeen hebben. Grappig vind ik zelf dat mijn tip om vanuit je zelf te spreken, geen verkeerde tip is.  

Let op! Het is niet zo dat als je dit doet, je automatisch ook beter gaat ranken. Je kunt namelijk nog steeds in de uitvoering met alles de plank misslaan. Het is belangrijk om in te zien dat deze sites waarschijnlijk een andere motivatie hebben en dús andere dingen doen en dús meer succes boeken met SEO. 

Kun je herstellen als je bent geraakt door een Helpful Content Update?

Dat is de grote vraag. In eerste instantie zei Google dat het opruimen van unhelpful content al tot verbetering zou kunnen leiden. Na de eerste updates in september 2023 gaven diverse mensen aan dat ze het beter zijn gaan doen, nadat ze inderdaad unhelpful content hadden verwijderd. 

Toch blijkt halverwege maart 2024 dat herstellen erg ingewikkeld is en er nog niet echt gevallen bekend zijn van websites die hersteld zijn. 

Persoonlijk vind ik dat niet vreemd. Ik kan er alleen op kleine schaal wat over zeggen maar de websites die ik in november 2023 analyseerde hebben vaak weinig zichtbaars gedaan om te verbeteren. Dan kun je natuurlijk ook niet verwachten dat het beter gaat. Sommige van die sites hebben in maart 2024 een nieuwe ‘tik’ van Google gehad. 

Wanneer heb je unhelpful content?

Misschien wil je beter kunnen inschatten of je content helpful of unhelpful is. Wat mij betreft moeten je alarmbellen af gaan als:

Als dit namelijk het geval is, is de kans groot dat je op de automatische piloot even snel-snel content hebt gemaakt om hoog te ranken.

Google snakt naar wat anders

Al 15 jaar doet iedereen hetzelfde om te ranken in SEO; content maken over keywords. Op dit moment ligt Google enorm onder vuur, de zoekresultaten zouden niet goed genoeg zijn. Toch kan Google niet meer aan kwaliteit leveren dan wij de afgelopen jaren aan content het web op gemikt hebben. Juist daarom is het zo belangrijk om te gaan diversificeren: ga wat anders schrijven dan de rest. Ga andere vorm content maken (video, audio), ga de hort op met je content in plaats van wachten tot het rankt. 

In februari 2024 schreef ik voor een Emerce een artikel over de lastige positie waarin Google zit en wat de gevolgen hiervan zijn voor websites. 

SEO-content is echt over en uit

Al 15 jaar doet iedereen hetzelfde om te ranken in SEO; content maken over keywords. Op dit moment ligt Google enorm onder vuur, de zoekresultaten zouden niet goed genoeg zijn. Toch kan Google niet meer aan kwaliteit leveren dan wij de afgelopen jaren aan content het web op gemikt hebben en helaas pindakaas: die kwaliteit is echt om te janken. Juist daarom is het zo belangrijk om te gaan diversificeren: ga wat anders schrijven dan de rest. Ga andere vorm content maken (video, audio), ga de hort op met je content in plaats van wachten tot het rankt (dan bouw je waarschijnlijk ook nog eens wat EEAT op). 

Blogs over de helpful content update

De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom ‘slacht’ Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?
Na het analyseren van de websites die geraakt werden tijdens de oktober/november updates, kreeg ik reacties van mensen die ook geraakt waren maar zich niet herkenden in mijn analyses. Ze schreven hun content zelf en hadden ervaring met het onderwerp en snapten niet dat Google hun content niet helpful zou kunnen vinden…
De Quality Raters Guidelines is een vrij uitgebreid document van Google en gaat in hele grote mate over pagina kwaliteit en reputatie (E-E-A-T). Te weinig SEO’s kijken in deze guidelines en dat terwijl het zóveel duidelijkheid geeft over wat Google van je wil (en het tegelijk ook vaag blijft….)