Helpful Content

Helpful content is een term van Google, het is een eis die Google stelt aan content die moet presteren in SEO. In augustus 2022 werd de eerste Helpful Content Update uitgerold. Inmiddels zijn er meerdere Helpful Content Updates geweest namelijk in december 2022, september en oktober 2023 en maart 2024. en Na maart 2024 is helpful content een standaard onderdeel van het Google algoritme. 

Inhoudsopgave

Helpful Content?

De helpful content update is gericht op het herkennen van content die geen waarde toevoegt aan het web, ook wel bekend als SEO-content. Websites met teveel unhelpful content (SEO-content dus) kunnen steeds meer moeite ervaren met het aantrekken van SEO-verkeer. 

Hoe vaak is er een update?

De eerste update ronde was in augustus 2022 en was alleen van toepassing op Engelstalige zoekopdrachten. In september 2023 werd de Helpful Content Update ook in Nederland uitgerold. Inmiddels zijn een flink aantal rondes geweest. Na maart 2024 zijn er geen aparte updates meer en wordt helpful content onderdeel van het reguliere Google-algoritme. 

Hoe werkt de update?

Met behulp van AI kan Google herkennen of content waarde toevoegt aan het web of niet. Als je teveel unhelpful content hebt, kan het zijn dat je hele site er last van heeft. 

Tijdens de updates van september en maart zijn een groot aantal nationale en internationale spelers veel van hun SEO-verkeer verloren. 

Helpful content maken voor SEO?

Hoewel Helpful Content dus een term is van Google, ben ik van mening dat je het niet moet maken VOOR SEO. Het maken van helpful content is arbeidsintensief en daarmee ook duurder. Als het enkel als tekstuele output op je site gebruikt, ga je vastlopen in de business case én mis je heel veel kansen om je klant ook op andere kanalen te bereiken. Ik maakte deze mooie compilatie naar aanleiding van mijn sessies over Helpful Content bij Emerce Digital Live, Emerce Retail, BrightonSEO en diverse inhouse presentaties bij bureau’s:

Training: Helpful Content Maken

Ondanks duidelijke richtlijnen van Google vinden veel mensen het lastig hoe ze helpful content moet maken. Daarbij geldt dat het maken van helpful content kostbaar is en dat je het dus breder moet inzetten dan het enkel publiceren op je website. In mijn online groepstraining leer ik jou hoe je helpful content maakt voor alle kanalen waaronder je website. 

Content door mensen gemaakt, dus helpful?

We denken soms dat als je content door een mens gemaakt is, het automatisch helpful is. Dat is onzin. Ik heb de afgelopen 14 jaar zelf gezien hoe mensen de grootste mogelijke unhelpful content kunnen maken. Het gaat dus echt om de inhoud van de content. Die moet waardevoller en relevanter zijn voor de lezer dan de andere content die op het web beschikbaar is. 

Google: Human Written Content Doesn't Necessarily Make The Content Useful Or Helpful

Hoe weet ik of mijn content helpful is?

De meest simpele vraag die je direct een hint geeft bij het bepalen hoe helpful je content is, is: hoeveel moeite heb je gedaan om de content te maken? Heb je alleen online wat informatie opgezocht en dat in je eigen woorden opnieuw opgeschreven, dan is de kans groot dat je content niet helpful is. Als je op deze manier content maakt, voeg je weinig waarde toe aan het wereldwijde web maar ook aan het leven van je bezoeker. Daarbij is het meeste inmiddels wel gezegd en geschreven en dus moet je een stap harder gaan lopen als je succes in SEO wilt boeken. 

Helpful content audit

Is jouw content unhelpful? Ben jij mogelijk geraakt in een van de vele Helpful Content Updates?
Laat je content door mij checken en ontvang concrete tips wat beter moet en waarom. 

De definities

Google hanteert diverse definities: helpful content, unhelpful content, people-first content en search engine-first content. Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?

Helpful content vs people-first content
Helpful content en people-first content zijn in grote mate hetzelfde. Het is content die niet gemaakt is voor SEO maar echt voor de gebruiker. Als er geen zoekvolume was, zou je de content nog steeds gemaakt hebben. 

Unhelpful content, SEO-content en search engine-first content
Unhelpful content, SEO-content en search engine-first content zijn ook min of meer synoniemen van elkaar. Als we Google’s definitie volgen staat helpful content lijnrecht tegenover search engine-first content. Dat zou dan weer impliceren dat als je content niet search engine-first is, het automatisch helpful zou moeten zijn. Dat zie ik tocht echt anders. In deze content roast van een dienstenpagina zie je dat de betreffende pagina absoluut niet search engine-first is maar ook niet heel erg helpful. 

Google's Helpful Content Checklist

Google heeft een flink aantal vragen opgesteld die je kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is. Deze vragenlijst is openbaar en staat hier. De vragen zijn verdeeld in 4 categorieën:

 

Content & kwaliteit

Expertise

People-first content

Search engine-first content

Deze checklist helpt je vaak al goed op weg om zelf te bepalen wat anders moet. Maar daarmee weet je nog niet HOE het beter moet en WAT je daar praktisch/concreet aan kunt doen. Daarbij zie ik dat veel mensen het lastig vinden om zelf kritisch naar hun content te kijken. Een content audit kan je hierbij nieuwe inzichten brengen.

Quality

Hieronder zie je de 12 vragen binnen content en kwaliteit. Opvallende vragen zijn wat mij betreft deze 4:

Wat je hieruit op kunt maken is dat Google wil dat je niet zomaar even snel wat content in elkaar draait. Als je dit doet, zie je dat vaak terug in de inhoud maar vaak ook in de opmaak. Als je deze pagina bekijkt, die je nu bezoekt, dan zie je dat er best wat tijd in zit. Ik leg dingen uit, voeg plaatjes uit m’n training toe en presenteer een alternatief model. Er kunnen spelfoutjes doorheen geglipt zijn maar het is duidelijk dat ik de nodige moeite heb gedaan om een waardevolle pagina te maken. Het is niet snel wat copy paste van wat Google zegt.  

Expertise

Hieronder zie je de 4 kenmerken als het gaat om ‘expertise’:

Waar het hier vooral omgaat, is dat de content gemaakt wordt door een expert. Dat merk je vaak al aan de inhoud. Een expert vertelt waarschijnlijk andere dingen dan iemand die er geen kennis van heeft. Google vindt het belangrijk dat de expert ook online een reputatie heeft. Stel dat je een dokter zoekt, dan wil je niet de kliniek met de beste SEO-specialist vinden maar de kliniek met de beste dokter. 

People -first

Binnen people-first content gaat het om 5 vragen die je positief moet kunnen beantwoorden. De belangrijkste zijn wat mij betreft:

Wat Google met people-first content bedoelt is dat je de content ook echt voor mensen maakt. Dit klinkt heel logisch maar is het niet. Ik durf er m’n hand voor in het vuur te steken dat heel veel websites content maken op basis van keyword onderzoek en omdat er SEO-verkeer is. 

Search engine-first

Dit is een vreemde eend in de bijt, het gaat namelijk nu niet om dingen die je goed moet doen. Het gaat in dit onderdeel vooral om dingen die je NIET moet doen. Google benoemt 9 zaken die je moet vermijden. De meest opvallende zijn:

Wat je hier ziet, is dat Google klaar is met typische SEO-content en SEO-trucjes om maar zo snel mogelijk zo veel content te maken. Google wil dat je schrijft wat je bezoeker wil weten, niet wat zo hoog mogelijk rankt. 

Dat ze geen SEO-content meer willen, is een letterlijke uitspraak: als de reden van jouw content dat je het maakt om er verkeer uit zoekmachines mee aan te trekken, dan is dat niet in lijn met wat onze systemen willen laten zien.

Google geeft hint over helpful content: waarom heb jij je content gemaakt? Is dat voor SEO dan is dat niet het soort content dat wij willen waarderen

Waarom is SEO-content niet helpful?

Misschien vraag je je af waarom SEO-content niet helpful kan zijn. Dat zit ‘m in meerdere dingen. 

De lat van SEO-content ligt lager dan de lat van helpful content

Ten eerste is SEO-content per definitie gemaakt om te ranken in Google. Jarenlang kon je dat bereiken door content rondom je keyword te maken. Het was best handig als je iets schreef wat ergens op sloeg, maar het hoefde niet helpful te zijn. Ik wil dat graag aan je uitleggen. 

Vroeger was SEO-content een stuk tekst waarin vooral je keyword vaak stond. Maar wat je ziet is dat content die beter is dan dat, toch ook als SEO-content gezien kan worden. Als je de richtlijnen van Google ziet, dan is eigenlijk elk stuk content dat niet uniek is, niet helpful. Het kan zijn dat zinnen uniek herschreven zijn maar dat de kern niet anders is. Dan is je content toch gewoon SEO-content en geen helpful content. Denk aan een appeltaartenrecept: daarvan staan er enkele tientallen miljoen online die allemaal hetzelfde zijn. Grote kans dat veel content helemaal niet helpful is omdat het in de kern niet uniek is. 

Als het je zou gaan om helpful content, dan had je niet zomaar een appeltaartenrecept gemaakt maar was je wellicht aan de slag gegaan om recepten te vergelijken. Je had ook een test kunnen doen waarbij je de appels op verschillende manieren snijdt en kijkt wat het beste werkt. Je had ook appeltaarten kunnen bakken met diverse soorten meel en daar verslag van doen. Maar dat heb je niet gedaan want het schrijven van een appeltaartrecept is veel simpeler. 

SEO-content is vaak "eenzijdig" gemaakt

Wat ik de afgelopen jaren heb gezien, is dat veel SEO-content door 1 of 2 personen gemaakt wordt. Vaak zijn dit niet de personen die veel verstand van zaken hebben: de inhoudelijke expert. De content kán dus niet dieper gaan of waarde toevoegen want de inzichten van de expert zijn niet meegenomen. 

Als de expert zich er wel tegenaan bemoeit heeft, dan zie je vaak dat deze achteraf de check geeft of de content klopt. Dat is natuurlijk heel iets anders dan starten met de expert en kijken wat die wil zeggen. Nu geef je de expert eigenlijk geen eigen stem en prikkel je de expert niet om zelf na te denken en waarde toe te voegen. 

SEO-content is veel goedkoper te maken

Het maken van SEO-content is veel goedkoper en sneller dan het maken van helpful content. Als je hieronder het proces ziet om helpful content te maken, dan snap je direct dat het kostbaar is. Die investering hebben veel bedrijven vaak niet over voor SEO-content. SEO-content moet toch vaak “snel-snel” gemaakt worden en morgen al online staan. En waarom meer moeite doen dan nodig als het toch maar SEO-content is?

Review Marco Bouman op Frankwatching
"Chantal vond 57 verbeterpunten"

In zijn artikel op Frankwatching over helpful content vertelt Marco Bouman dat hij eind 2023 met mij mij aan de slag ging om zijn content helpful te maken. In het artikel laat hij een grafiek zien waarin je kunt zien dat het organisch verkeer met 125% is gegroeid van ongeveer 550 bezoekers per maand naar 2.200 per maand. 

Wanneer moet je alert zijn op helpful content?

Inmiddels heb ik zoveel sites bekeken die geraakt zijn, dat ik durf te zeggen dat je in de volgende situaties echt rekening ermee moet houden dat ook jij de klos kunt zijn:

Wat je ziet in de helpful content update van september 2023 en maart 2024 is dat Google het vooral gemunt lijkt te hebben op websites die snel even wat content maken over een specifiek onderwerp (zoekwoord) om op die manier verkeer af te vangen en daaraan te verdienen door ads te serveren of affiliate links op te nemen. 

Verdien jij dus geld aan je content, dan moet je alert zijn. Het is logisch dat Google niet heel enthousiast wordt van deze praktijken, eigenlijk hoort het verkeer namelijk aan een ander toe maar probeer je het weg te kapen. Dat klinkt heel lullig, maar dit is wel een patroon dat je bij veel van de getroffen websites ziet. 

Wanneer heb je unhelpful content?

Ook in de volgende situaties zouden er alarmbellen moeten afgaan:

Als dit namelijk het geval is, is de kans groot dat je op de automatische piloot even snel-snel content hebt gemaakt om hoog te ranken.

Kun je zelf je content beoordelen?

Wat ik merk is dat maar weinig mensen zelf kritisch naar hun eigen content kunnen kijken. Na elke update kom ik in contact met mensen die geraakt zijn en niet snappen wat ze nu toch fout hebben gedaan. Allemaal zeggen ze: mijn content is helpful. Ze claimen dat alle content door hen zelf is geschreven, hoe kunnen ze nu toch geraakt zijn? Op het moment dat ik naar de site kijk, zie ik het echter vrij snel. De vraag is dus of je zelf je eigen content kunt keuren. Ik heb daar helaas m’n twijfels bij. 

Handboek SEO & content voor Horizontale SEO

In maart 2022 bracht ik mijn handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO uit. Hierin leg ik uit waarom we af moeten stappen van SEO-content en hoe we betere content kunnen maken. Dit boek kwam 5 maanden voor de eerste Helpful Content Update uit, 

Content hoort niet bij de SEO-afdeling

Wie content maakt puur en alleen voor SEO kan de business case niet langer rond krijgen. In mijn artikel op Marketingfacts bepleit ik dat de verantwoordelijkheid voor contentcreatie niet bij de SEO-afdeling hoort. 

Ik snap wel dat Google je content niet helpful vindt

Eind 2023 draaide Google de ene na de andere update en vooral affililiates leken de klos. In het artikel ‘Ik snap wél dat Google je content niet helpful vindt‘ ga ik concreet in op hoe je jouw content beter kunt maken. 

Mijn geheim om helpful content te maken

Zoals je misschien al merkt, word ik helemaal blij van helpful content. Ik maak het zelf heel graag maar help ook anderen met het maken van goede content waar je klant op zicht te wachten. Op de afbeelding zie je het model met daarin mijn werkwijze. Je ziet dat de informatiebehoefte van je gewenste klant (QPAFFCGMIM) aan de basis staat van Helpful Content. Daarna ga je kijken wat jij te vertellen hebt, de gebieden die overlappen, daar ga je mee aan de slag. Kritiek is daarna om met experts samen te werken, zonder de input van experts kun je bijna geen helpful content. Het mooie is: je hebt ook meteen de basis voor EEAT te pakken. Vanaf dat punt ga je aan de slag om de opgehaalde inzichten om te zetten naar content voor alle kanalen. 

Waarom is helpful content belangrijk?

Helpful content is niet zomaar een term van Google, het is zo ongeveer de heilige graal naast EEAT. Wie mij volgt, weet dat ik van mening ben dat de volgende formule het echte geheim van SEO is:

SEO = EEAT + Helpful content

Concreet weten wat helpful en unhelpful content is?

Tip: zo maak je content meer helpful

Een van de belangrijkste tips om je content helpful te maken is door te spreken vanuit de ‘ik’ persoon. Wie dat doet, gaat namelijk sneller z’n eigen ervaring opschrijven in plaats van content herkauwen. Ook is het logischer dat je relevante informatie wilt delen omdat het nu op ‘jou’ afstraalt als je content niet goed genoeg is. 

Tip: had 'je moeder' dit kunnen schrijven?

Nog een belangrijke tip om te checken of de inhoud goed genoeg is, is jezelf de vraag te stellen of je moeder, tante, neef, oom, nicht of wie dan ook deze content ook had kunnen maken na wat online onderzoek? Als het antwoord is ‘ja, die had dat min of meer hetzelfde opgeleverd’ dan moet er een alarmbel afgaan. Je content is waarschijnlijk te weinig onderscheidend, te oppervlakkig en teveel voor de hand liggend om het nog goed te kunnen doen in SEO. Zoals je ziet in deze afbeelding moet expertise centraal staan. 

Helpful content en correlaties

Zyppy.com deed onderzoek onder een aantal sites die steeds meer zichtbaarheid kregen na een Helpful Content Update. In deze grafiek zie je wat sites die hoger gingen ranken gemeen hebben. Grappig vind ik zelf dat mijn tip om vanuit je zelf te spreken, geen verkeerde tip is.  

Let op! Het is niet zo dat als je dit doet, je automatisch ook beter gaat ranken. Je kunt namelijk nog steeds in de uitvoering met alles de plank misslaan. Het is belangrijk om in te zien dat deze sites waarschijnlijk een andere motivatie hebben en dús andere dingen doen en dús meer succes boeken met SEO. 

Kun je herstellen als je bent geraakt door een Helpful Content Update?

Dat is de grote vraag. In eerste instantie zei Google dat het opruimen van unhelpful content al tot verbetering zou kunnen leiden. Na de eerste updates in september 2023 gaven diverse mensen aan dat ze het beter zijn gaan doen, nadat ze inderdaad unhelpful content hadden verwijderd. 

Toch blijkt halverwege maart 2024 dat herstellen erg ingewikkeld is en er nog niet echt gevallen bekend zijn van websites die hersteld zijn. 

Persoonlijk vind ik dat niet vreemd. Ik kan er alleen op kleine schaal wat over zeggen maar de websites die ik in november 2023 analyseerde hebben vaak weinig zichtbaars gedaan om te verbeteren. Dan kun je natuurlijk ook niet verwachten dat het beter gaat. Sommige van die sites hebben in maart 2024 een nieuwe ‘tik’ van Google gehad. 

Waarom is herstellen zo moeilijk?

Herstellen van een Helpful Content Update is dus vrij moeilijk. Dat is trouwens niet raar. Wat je ziet is dat veel mensen die geraakt zijn, met dezelfde mindset naar hun content kijken. Dezelfde mindset die ze in de problemen heeft gebracht. Helpful content kun je niet altijd maken door meer tijd in je content te stoppen en de huidige basis te verbeteren. Vaak is het fundament niet goed genoeg juist omdat het om SEO-content gaat. Die content is per definitie niet geschreven voor de bezoeker maar vooral om te ranken. Wie helpful content wil maken, doet er soms het beste aan om vanaf 0 weer te gaan bouwen en elk onderwerp weer van voren af aan op te pakken. De oplossing is niet simpel herschrijven, vaak blijft het eindresultaat dan min of meer hetzelfde. De oplossing zit hem erin dat je gaat samenwerken met een inhoudelijke expert, dat je daar kennis en informatie gaat ophalen en die publiceert op je site. 

Google snakt naar wat anders

Op dit moment ligt Google enorm onder vuur: de zoekresultaten zouden niet goed genoeg zijn. Toch kan Google niet meer aan kwaliteit leveren dan wij de afgelopen jaren aan content het web op gemikt hebben. Juist daarom is het zo belangrijk om te gaan diversificeren: ga wat anders schrijven dan de rest. Ga andere vorm content maken (video, audio), ga meer de diepte in, schrijf iets wat nog niet op het web staat, bedenk een originele invalshoek en ga de hort op met je content in plaats van wachten tot het rankt. 

In februari 2024 schreef ik voor een Emerce een artikel over de lastige positie waarin Google zit en wat de gevolgen hiervan zijn voor websites. 

Hoe maak je helpful content?

In de workflow die ik eerder op deze pagina liet zien, zie je hoe ik helpful content maak. Wat je zal opvallen is dat het niet gebaseerd is op keywords, dat het daarentegen juist focust op de vragen van je klant (QPAFFCGMIM) en dat je het zonder expert niet kunt maken. Dat betekent al een compleet ander fundament dan bij de traditionele aanpak van SEO. 

Het maken van helpful content vraagt dus meer werk dan SEO-content en dat betekent inherent dat het duurdere content is om te maken. Dat betekent ook dat je er meer moet doen dan het enkel publiceren op je website. Dat kan namelijk niet uit: Google stuurt steeds minder verkeer en dus kom je business case onder druk te staan. Hoe wil je een grotere investering verantwoorden als je het SEO-verkeer ziet dalen? En dan hebben wij in Nederland nog niet de concurrentie van Google zelf die met AI antwoorden genereert in de zoekresultaten. 

Wie dus met helpful content aan de slag gaat, móet er meer wel meer mee doen. Content enkel op je website publiceren, is alsof je het laat wegrotten. In de training Helpful Content Maken leer ik je alles wat je moet weten. Zo gaan we samen bepalen wat helpful content voor jou en je klant is, welke thema’s en onderwerpen het om gaat, wat je inhoudelijk aan content nodig hebt, waar je de kennis vandaan moet halen en wat je er allemaal nog meer mee kunt. 

Blogs over de helpful content update

We zitten in een soort clusterfuck als we kijken naar content: iedereen maakt het. Gedicteerd door de social algoritmes, maken we ook nog allemaal min of meer hetzelfde. Voor SEO baseren we onze content op keywords, waardoor ook de inhoud nog eens enorm op elkaar lijkt. Over AI en zero click marketing hebben we het nog maar niet. Hoe ga je om content en deze clusterfucks? En waarom is paradoxaal denken de oplossing?
De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom ‘slacht’ Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?
Podcasts zijn populair en misschien wil jij er ook een starten maar denk je: dat lukt me niet, kan ik niet, veel te moeilijk, ik weet niet hoe…. Zonde want dat soort overtuigingen leiden er toe dat je het nooit gaat doen. In deze aflevering bespreek ik hoe ik begon, welke fouten ik maakte, hoe ik het nu doe, welke tools ik gebruik, hoeveel luisteraars ik heb en dat ik er zelfs al geld mee verdien.
Na het analyseren van de websites die geraakt werden tijdens de oktober/november updates, kreeg ik reacties van mensen die ook geraakt waren maar zich niet herkenden in mijn analyses. Ze schreven hun content zelf en hadden ervaring met het onderwerp en snapten niet dat Google hun content niet helpful zou kunnen vinden…