Ik ben Chantal Smink, spreker, auteur, podcaster en trainer op het gebied van SEO en Organische Marketing.
Ik ben sinds 2010 actief in de wereld van SEO en Content Marketing. Acht jaar werkte ik bij een online marketing bureau als SEO-Consultant, later Sr. SEO-Consultant en uiteindelijk Head of Content Marketing. Sinds augustus 2021 ben ik Freelance SEO- en Contentstrateeg.
Wat mij onderscheidt van de meeste SEO-specialisten is dat ik geen dingen voor SEO wil doen. SEO is in grote mate een logisch gevolg van goede, inhoudelijke marketing.
Natuurlijk kun je daarna zaken optimaliseren, maar dat is inmiddels de kers op de taart. De tijd dat je met optimalisaties hoog kon scoren, die is voorbij.
Als een van de weinige SEO-specialisten denk ik niet dat SEO geen afvinklijstje (meer) is. Vroeger was het simpeler, maar tegenwoordig zijn wat on-page optimalisaties niet meer genoeg. Goede content draait niet om keywords en de links die je kunt kopen zijn niet de links die je aan inhoudelijke autoriteit helpen.
Sinds 2010 heb ik de SEO-wereld ingrijpend zien veranderen en vooral drukker zien worden: iedereen wil nu iets met SEO. Als jij er ook iets mee wilt, zul je dingen dus beter en anders moeten doen want weet wel: de lat van Google ligt echt inmiddels wel hoog.
Een mogelijke optie is de verbreding opzoeken door middel van Horizontale SEO. Deze aanpak is vooral kleine spelers interessant, het idee is dat je op zoek gaat naar niches en gaten in de markt die voor de grote spelers niet interessant zijn. Hierbij is jouw ideale klant het uitgangspunt en niet keywords die je in keyword onderzoek vindt. Het gaat om de vragen, pijnpunten, angsten, frustraties, zorgen, doelen, interesses etc. van je klant. Sommige mensen denken dat het een longtail+ strategie is. Dat is het niet, het is meer dan dat.
Daarnaast is het noodzakelijk om met organische marketing aan de slag te gaan: met je merk of bedrijf de hort op, jezelf in de kijker speler, online aandacht verdienen en een reputatie opbouwen (E-E-A-T). Dat laatste zal zeker een voorwaarde zijn als je toch op die short tail keywords met veel zoekvolume mee wil doen.
“De Jong & Laan zijn een stuk minder afhankelijk van hun naamsbekendheid en zijn grotendeels vindbaar op niet-merknaam zoekwoorden”.
“Procentueel gezien stijgt Hypotheekshop.nl er met kop en schouders bovenuit als partij met de effectiefste SEO-strategie”.
Nieuws, ontwikkelingen en tips die je niet wilt missen. Deze nieuwsbrief mag eigenlijk geen nieuwsbrief heten, zo awesome is-ie. De enige nieuwsbrief die je niet direct verwijdert!
“Een verademing om te ervaren dat SEO ook op deze manier kan werken”
Niemand kan beter over jouw producten vertellendan jijzelf, dat moet je helemaal niet willen uitbesteden.” In de 10+ jaar dat ik online actief ben, was dat de eerste keer dat een expert me geen werk uit handen probeerde te nemen, maar juist vertelde dat ik het bij mezelf moet houden.
“Chantal is een fantastische leraar”
Ik ben nu 5 jaar copywriter, ik heb ternauwernood de ‘keyword stuffing’ dagen overleefd. Chantal’s aanpak is precies zoals ik altijd heb willen werken maar ik wist niet dat het mogelijk was. Ze is een fantastische leraar en maakt dingen niet onnodig ingewikkeld zodat mensen zoals ik ook kunnen begrijpen hoe SEO werkt.