Over mij

Ooit een SEO-er

Ik ben ruim 11 jaar actief op het gebied van SEO & Content Marketing. Ooit begonnen bij TUI en daarna 8 jaar gewerkt bij het online marketingbureau Maxlead. Als SEO-Consultant heb ik grote en kleine bedrijven mogen helpen om hun zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. In die periode schreef ik blogs voor Frankwatching en Marketingfacts. Ook mocht ik spreken op BrightonSEO.

Uitstapje naar content marketing en marketing automation

Via SEO ben ik het vakgebied van Content Marketing ingerold en heb als Head of Content Marketing bedrijven mogen helpen bij het opstellen van Customer Journey-modellen, contentstrategieën en contentkalenders voor Marketing Automation. 

Altijd een SEO-er

Maar uiteindelijk ligt mijn hart bij SEO, misschien wel omdat ik zo anders tegen het vakgebied aankijk. Door mijn ervaring met zowel SEO als Content Marketing heb ik namelijk een andere kijk op SEO dan je misschien van een SEO-specialist gewend bent. Waar iedereen naar links gaat, ga ik meestal naar rechts. Met een goede reden vind ik zelf. 

Maar dan wel anders

Wat mij betreft is de SERP het belangrijkste uitgangspunt, niet keywords. De SERP bepaalt namelijk welke kansen je hebt. Op keywords wil iedereen ranken en dus is de SERP verzadigd. Het is dus aan jou om te kijken waar de kansen wel liggen en te bepalen welk spel je wilt gaan spelen: concurreren om de hoogste posities (dat al snel een oneindige strijd wordt) of ga je het anders doen?

SEO is geen SEO meer

SEO is namelijk niet meer toegankelijk voor iedereen in de markt. Het idee dat je als nieuwkomer of kleine partij nog mee kan doen is wat mij betreft een absolute misvatting. De meeste markten zijn gewoon keihard dichtgetimmerd en de toetredingsdrempels te hoog. Wil je iets met SEO dan zul je iets anders moeten doen. Waarbij het meteen goed is om te melden dat Google steeds meer kliks inpikt en we dus naar andere KPI’s zullen moeten. 

Waarom ik het anders kan en doe

Doordat ik een aantal jaren ook bezig ben geweest met Content Marketing heb ik goed inzicht gekregen in customer journey’s, de verschillende fases, de contentbehoefte per fase en de juiste kpi’s per fase. Deze kennis combineer ik met mijn kennis van SEO en de ontwikkelingen in de markt. 

Wie ben ik?

De liefde bracht mij in 2019 naar Zeeland. Inmiddels ben ik mijn eigen bedrijf gestart en help ik als Freelance SEO- en Online Marketing Strateeg diverse groten en kleine klanten in het hele land. Begin 2021 heb ik twee e-books gepubliceerd over mijn afwijkende visie op SEO: “Het einde van SEO zoals we dat altijd deden” en “Handleiding Horizontale SEO“. Tegelijkertijd heb ik mijn masteropleiding Managementwetenschappen (MSc) aan de Open Universiteit afgerond.

Volg mij op instagram:

Consultancy-ervaring:

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO