Spreken over SEO en content marketing
Spreken over SEO & content
SEO-training geven

Over mij

Ooit een SEO-er

Ik ben ruim 11 jaar actief op het gebied van SEO & Content Marketing. Ooit begonnen bij TUI en daarna 8 jaar gewerkt bij het online marketingbureau Maxlead. Als SEO-Consultant heb ik grote en kleine bedrijven mogen helpen om hun zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. In die periode schreef ik blogs voor Frankwatching en Marketingfacts. Ook mocht ik spreken op BrightonSEO.

Uitstapje naar content marketing en marketing automation

Via SEO ben ik het vakgebied van Content Marketing ingerold en heb als Head of Content Marketing bedrijven mogen helpen bij het opstellen van Customer Journey-modellen, contentstrategieën en contentkalenders voor Marketing Automation.

Altijd een SEO-er

Maar uiteindelijk ligt mijn hart bij SEO, misschien wel omdat ik zo anders tegen het vakgebied aankijk. Door mijn ervaring met zowel SEO als Content Marketing heb ik namelijk een andere kijk op SEO dan je misschien van een SEO-specialist gewend bent. Waar iedereen naar links gaat, ga ik meestal naar rechts. Met een goede reden vind ik zelf.

Maar dan wel anders

Wat mij betreft is de SERP het belangrijkste uitgangspunt, niet keywords. De SERP bepaalt namelijk welke kansen je hebt. Op keywords wil iedereen ranken en dus is de SERP verzadigd. Het is dus aan jou om te kijken waar de kansen wel liggen en te bepalen welk spel je wilt gaan spelen: concurreren om de hoogste posities (dat al snel een oneindige strijd wordt) of ga je het anders doen?

SEO is geen SEO meer

SEO is namelijk niet meer toegankelijk voor iedereen in de markt. Het idee dat je als nieuwkomer of kleine partij nog mee kan doen is wat mij betreft een absolute misvatting. De meeste markten zijn gewoon keihard dichtgetimmerd en de toetredingsdrempels te hoog. Wil je iets met SEO dan zul je iets anders moeten doen. Waarbij het meteen goed is om te melden dat Google steeds meer kliks inpikt en we dus naar andere KPI’s zullen moeten.

Waarom ik het anders kan en doe

Doordat ik een aantal jaren ook bezig ben geweest met Content Marketing heb ik goed inzicht gekregen in customer journey’s, de verschillende fases, de contentbehoefte per fase en de juiste kpi’s per fase. Deze kennis combineer ik met mijn kennis van SEO en de ontwikkelingen in de markt.

Wie ben ik?

De liefde bracht mij in 2019 naar Zeeland. Inmiddels ben ik mijn eigen bedrijf gestart en help ik als Freelance SEO- en Online Marketing Strateeg diverse groten en kleine klanten in het hele land. Begin 2021 heb ik twee e-books gepubliceerd over mijn afwijkende visie op SEO: “Het einde van SEO zoals we dat altijd deden” en “Handleiding Horizontale SEO“. Tegelijkertijd heb ik mijn masteropleiding Managementwetenschappen (MSc) aan de Open Universiteit afgerond.

Wat anderen zeggen over chantal

5
Rated 5 out of 5
5 van 5 sterren (op basis van 3 reviews)
Uitstekend100%
Heel goed0%
Gemiddeld0%
Slecht0%
Verschrikkelijk0%

Bekijk alle beoordelingen

Overweeg je een SEO training? Dan zou ik je zeker Chantal als trainer aanraden!

Rated 5 out of 5
december 3, 2021

In minder dan twee maanden tijd heeft Chantal mij door middel van 1 op 1 meetings een volledige SEO training gegeven. Deze training heeft mij nog enthousiaster gemaakt over SEO dan ik al was. Naast het feit dat Chantal een echte SEO-expert is legt ze fijn uit en neemt ze écht de tijd voor je. Door de theorie samen praktisch toe te passen leert Chantal je de fijne kneepjes van het SEO-vak. Wil je een meer leren over SEO? Dan zou ik je zeker een training van Chantal aanraden.

Veerle Damen

Wat haar uniek maakt is dat ze alle stappen in dat proces ook zelf beheerst

Rated 5 out of 5
juni 15, 2021

Chantal is naast SEO-expert ook echt een content-expert. Daar bedoel ik mee dat ze niet grijpt naar geijkte trucjes om je content vindbaar te maken, maar kiest voor een aanpak voor verbetering van je site op lange termijn. Wat haar uniek maakt is dat ze alle stappen in dat proces ook zelf beheerst. Van het verzamelen en interpreteren van data tot het strategisch adviseren en zelfs – al is dat niet haar core business – het maken van content. Want ook daar is ze opvallend goed in. Dat ze goed is in wat ze doet, weet ze ook over te brengen. Bij KWF heeft ze dankzij haar kennis en kunde collega’s overtuigd van het belang van goede, relevante content. Zij heeft met haar inzet het pad voor mij en collega-redacteuren vrijgemaakt om wezenlijke stappen te zetten in het creëren van nieuwe content. Met resultaat: de bezoekersaantallen stegen hierdoor enorm. Chantal is ambitieus, professioneel en benaderbaar. Ik hoop dat ik in de toekomst nog eens met haar kan werken.

Joyce Heisen

Chantal is niet bang om dingen anders te doen dan normaal

Rated 5 out of 5
juni 1, 2021

Chantal is goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen SEO. Met een frisse blik zet ze haar kennis om in concrete actiepunten waar je mee aan de slag kan. Ze is niet bang om dingen daarbij anders te doen dan normaal. Deze hands-on mentaliteit is erg prettig en zorgt er ook voor dat dingen gedaan worden.

Ginger van der Swart

Consultancy-ervaring:

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO