Over mij

Ik ben ruim 11 jaar actief op het gebied van SEO & Content Marketing. Ooit begonnen bij TUI en daarna 8 jaar gewerkt bij Maxlead. Als SEO-Consultant heb ik grote en kleine bedrijven mogen helpen om hun zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. In die periode schreef ik blogs voor Frankwatching en Marketingfacts. Ook mocht ik spreken op BrightonSEO.

Ik heb een andere kijk op SEO dan je misschien van een SEO-specialist gewend bent. Waar iedereen naar links gaat, ga ik meestal naar rechts. Met een goede reden vind ik zelf.

Via SEO ben ik het vakgebied van Content Marketing ingerold en heb als Head of Content Marketing bedrijven mogen helpen bij het opstellen van Customer Journey-modellen, contentstrategieën en contentkalenders voor Marketing Automation.

Dit heeft mij inzicht opgeleverd in customer journey’s, een goed overzicht op de verschillende fases, een idee van de contentbehoefte per fase en de juiste kpi’s per fase. Deze kennis combineer ik met mijn kennis van SEO en kijk mede daardoor nog eens anders tegen het vakgebied aan.

De liefde bracht mij vorig jaar naar Zeeland en tegenwoordig ben ik werkzaam bij YourSurprise in het mooie Zierikzee als SEO-specialist. Dit jaar heb ik 2 e-books gepubliceerd over mijn visie op SEO: “Het einde van SEO zoals we dat altijd deden” en “Handleiding Horizontale SEO“.

Volg mij op instagram:

Een van de grootste bezwaren die ik heb tegen de manier waarop we nu SEO bedrijven is dat we met z'n allen concurreren om een beperkt aantal topposities. We halen de zoektermen met het meeste zoekvolume uit keyword tools en vervolgens willen we allemaal op nummer 1 staan op die ene zoekterm met het meeste zoekvolume. 

Ik denk dat dit voor de meeste partijen per definitie een verloren wedstrijd is. In veel markten kún je niet meer concurreren met de grote partijen. Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat je met wat keywords toevoegen, wat interne links en externe links de strijd kunt winnen van de marktleiders, de SEO-elite. Zij hebben jaren geinvesteerd in SEO en dat haal je niet zomaar in. Natuurlijk, alles kan maar bedenk je hoeveel tijd, geld en frustratie het zal kosten. Er kunnen maar 3 partijen op de eerste 3 posities staan en de kans dat je daar komt als je geen marktleider bent, is heel klein. 

Waarom wil dan toch iedereen op 1 staan op zulke zoektermen? Waarschijnlijk is iedereen zo bezig met keywords dat iedereen denkt dat er daarbuiten niets meer is. Nog een misvatting lijkt mij. Er is heel veel mogelijk als je verder kijkt in Google. Waarom zou je gaan concurreren met de grote jongens die Champions League spelen? Verleg je focus en grenzen en ga eens opzoek wat wél kan in Google. Wat mij betreft liggen de kansen op de vlakken waar niemand aandacht voor heeft: de zoekopdrachten van je klant. 

Meer weten? In mijn podcasts op Spotify ga ik telkens in op vastgeroeste overtuigingen binnen SEO. Er staan nu 2 afleveringen online en de afleveringen voor de komende weken zijn al opgenomen. Wat kun je nog meer verwachten? Aflevering 3: waarom SEO geen trucje is. Aflevering 4: hoe het anders kan. De plannen voor aflevering 5 zijn: waarom keyword research niet het startpunt van goede SEO is. 

#seo #podcast #seopodcast #hogeringoogle #google #brederranken #horizontaleseo #seotips #seotipsandtricks
Een van de grootste bezwaren die ik heb tegen de manier waarop we nu SEO bedrijven is dat we met z'n allen concurreren om een beperkt aantal topposities. We halen de zoektermen met het meeste zoekvolume uit keyword tools en vervolgens willen we allemaal op nummer 1 staan op die ene zoekterm met het meeste zoekvolume. Ik denk dat dit voor de meeste partijen per definitie een verloren wedstrijd is. In veel markten kún je niet meer concurreren met de grote partijen. Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat je met wat keywords toevoegen, wat interne links en externe links de strijd kunt winnen van de marktleiders, de SEO-elite. Zij hebben jaren geinvesteerd in SEO en dat haal je niet zomaar in. Natuurlijk, alles kan maar bedenk je hoeveel tijd, geld en frustratie het zal kosten. Er kunnen maar 3 partijen op de eerste 3 posities staan en de kans dat je daar komt als je geen marktleider bent, is heel klein. Waarom wil dan toch iedereen op 1 staan op zulke zoektermen? Waarschijnlijk is iedereen zo bezig met keywords dat iedereen denkt dat er daarbuiten niets meer is. Nog een misvatting lijkt mij. Er is heel veel mogelijk als je verder kijkt in Google. Waarom zou je gaan concurreren met de grote jongens die Champions League spelen? Verleg je focus en grenzen en ga eens opzoek wat wél kan in Google. Wat mij betreft liggen de kansen op de vlakken waar niemand aandacht voor heeft: de zoekopdrachten van je klant. Meer weten? In mijn podcasts op Spotify ga ik telkens in op vastgeroeste overtuigingen binnen SEO. Er staan nu 2 afleveringen online en de afleveringen voor de komende weken zijn al opgenomen. Wat kun je nog meer verwachten? Aflevering 3: waarom SEO geen trucje is. Aflevering 4: hoe het anders kan. De plannen voor aflevering 5 zijn: waarom keyword research niet het startpunt van goede SEO is. #seo #podcast #seopodcast #hogeringoogle #google #brederranken #horizontaleseo #seotips #seotipsandtricks
Al 11 jaar zie ik SEO anders de meeste SEO-specialisten. Ik vond het lang heel erg lastig, maar ik heb me erover heen gezet. Ik zie het nu eenmaal anders, daar kan ik ook niks aan doen. De afgelopen 11 jaar heb ik diverse bedrijven goed geholpen om meer uit SEO te halen. Niet door hoger te ranken, maar breder te ranken. Deze afwijkende visie, zorgt ervoor dat ik een hele andere tactiek en aanpak heb. Ik heb besloten om mijn verhaal niet alleen op papier te zetten, maar om er ook over te vertellen. Daarom ben ik mijn eigen podcast gestart!

Vandaag zijn de eerste twee afleveringen live gegaan op Spotify. Ik wil elke twee-drie weken een nieuwe podcast live zetten die maximaal 10 minuten duurt. Wordt vast een hele uitdaging om het daaronder te houden 🙂 maar het lijkt me een mooie tijdsduur!

In de eerste aflevering leg ik uit waarom ik denk dat het 80-90% van de websites nooit zal lukken om op de nummer 1 positie in Google te komen, hoe hard ze het ook proberen. Goed nieuws: het ligt niet aan hen. Het slechte nieuws: misschien kun je deze strijd beter overlaten aan de SEO-elite. Gelukkig zijn er nog heel veel andere kansen in SEO als je het besluit anders aan te gaan pakken. Hoe je dat doet, ga ik mijn podcast serie uitleggen. 

In de tweede podcast probeer ik een en ander te relativeren; iedereen wil wel op nummer 1 staan, maar is dat echt zo zaligmakend? Als je bekijkt hoeveel tijd, moeite en geld je erin moet stoppen, wegen de kosten dan nog wel op tegen de baten? Want er is ook een heleboel dat niet zo “wowiedepowie” is aan die nummer 1 positie op top termen.

Ben jij benieuwd waarom ik anders over SEO denk? Dan moet je deze twee podcasts zeker eens luisteren. Hopelijk inspireert het jou om er ook anders tegenaan te gaan kijken!
Link in bio >>

#podcast #seo #searchengines #horizontaleseo
Al 11 jaar zie ik SEO anders de meeste SEO-specialisten. Ik vond het lang heel erg lastig, maar ik heb me erover heen gezet. Ik zie het nu eenmaal anders, daar kan ik ook niks aan doen. De afgelopen 11 jaar heb ik diverse bedrijven goed geholpen om meer uit SEO te halen. Niet door hoger te ranken, maar breder te ranken. Deze afwijkende visie, zorgt ervoor dat ik een hele andere tactiek en aanpak heb. Ik heb besloten om mijn verhaal niet alleen op papier te zetten, maar om er ook over te vertellen. Daarom ben ik mijn eigen podcast gestart! Vandaag zijn de eerste twee afleveringen live gegaan op Spotify. Ik wil elke twee-drie weken een nieuwe podcast live zetten die maximaal 10 minuten duurt. Wordt vast een hele uitdaging om het daaronder te houden 🙂 maar het lijkt me een mooie tijdsduur! In de eerste aflevering leg ik uit waarom ik denk dat het 80-90% van de websites nooit zal lukken om op de nummer 1 positie in Google te komen, hoe hard ze het ook proberen. Goed nieuws: het ligt niet aan hen. Het slechte nieuws: misschien kun je deze strijd beter overlaten aan de SEO-elite. Gelukkig zijn er nog heel veel andere kansen in SEO als je het besluit anders aan te gaan pakken. Hoe je dat doet, ga ik mijn podcast serie uitleggen. In de tweede podcast probeer ik een en ander te relativeren; iedereen wil wel op nummer 1 staan, maar is dat echt zo zaligmakend? Als je bekijkt hoeveel tijd, moeite en geld je erin moet stoppen, wegen de kosten dan nog wel op tegen de baten? Want er is ook een heleboel dat niet zo “wowiedepowie” is aan die nummer 1 positie op top termen. Ben jij benieuwd waarom ik anders over SEO denk? Dan moet je deze twee podcasts zeker eens luisteren. Hopelijk inspireert het jou om er ook anders tegenaan te gaan kijken! Link in bio >> #podcast #seo #searchengines #horizontaleseo

Volg Chantal op Instagram

Consultancy-ervaring:

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
BrightonSEO