Hallo, ik ben Chantal

Ik ben Chantal Smink, spreker, auteur, podcaster en trainer op het gebied van SEO en Organische Marketing voor B2B’s.

Ik ben sinds 2010 actief in de wereld van SEO en Content Marketing. Acht jaar werkte ik bij een online marketing bureau als SEO-Consultant, later Sr. SEO-Consultant en uiteindelijk Head of Content Marketing. Sinds augustus 2021 ben ik Freelance SEO- en Contentstrateeg maar ik noem mezelf liever Strateeg Organische Kanalen. 

Wat mij onderscheidt van de meeste SEO-specialisten is dat ik geen dingen voor SEO wil doen. SEO is in grote mate een logisch gevolg van goede, inhoudelijke marketing. 

Natuurlijk kun je daarna zaken optimaliseren, maar dat is inmiddels de kers op de taart. De tijd dat je met optimalisaties hoog kon scoren, die is voorbij. 

Mijn werk

Als gast geweest bij:

SEO Benelux met Mathias

SEO Cast van Dennis & Martijn

The Growth Room (Newcraft)

Linkedin Live met Aldo Wink

Inbound4Cast met Jerrel Arkes

B2B-Breindump met Denny van Veen

De SEO Podcats met Rutger & Michiel

Digitaal groeien met Christiaan Slierendrecht

Mijn blik op SEO & Contentcreatie

Als een van de weinige SEO-specialisten denk ik niet dat SEO geen afvinklijstje (meer) is. Vroeger was het simpeler, maar tegenwoordig zijn wat on-page optimalisaties niet meer genoeg. Goede content draait niet om keywords en de links die je kunt kopen zijn niet de links die je aan inhoudelijke autoriteit helpen. 

Sinds 2010 heb ik de SEO-wereld ingrijpend zien veranderen en vooral drukker zien worden: iedereen wil nu iets met SEO. Als jij er ook iets mee wilt, zul je dingen dus beter en anders moeten doen want weet wel: de lat van Google ligt echt inmiddels wel hoog. 

Horizontale SEO & QPAFFCGMIM

Wie succes wil boeken met SEO moet in mijn optiek verbreden: geen content meer maken voor zoekmachines maar voor je klant. Ik beschreef dit al in maart 2022 in mijn boek ‘Horizontale SEO’, ver voordat Google de Helpful Content Update uitrolde waarin dit een vereiste was. 

Inmiddels zou ik willen zeggen dat je content moet maken voor de QPAFFCGMIM’s van je klant. Wat dat is, lees je in dit blogartikel. 

Wie vanuit QPAFFCGMIM’s denkt, start niet langer vanuit contentvormen en kanalen maar vanuit verhalen. Die zet je in handomdraai om naar content voor de verschillende platformen. 

Autoriteit opbouwen d.m.v. organische marketing

Daarnaast is het noodzakelijk om met organische marketing aan de slag te gaan: met je merk of bedrijf de hort op, jezelf in de kijker speler, online aandacht verdienen en een reputatie opbouwen (E-E-A-T). Dat laatste zal zeker een voorwaarde zijn als je toch op die short tail keywords met veel zoekvolume mee wil doen. 

Over het belang van E-E-A-T voor SEO sprak ik in september 2023 op BrightonSEO:

Cases

Succes case:

Jong & Laan verslaat grote spelers als Deloitte, PWC & EY

“De Jong & Laan zijn een stuk minder afhankelijk van hun naamsbekendheid en zijn grotendeels vindbaar op niet-merknaam zoekwoorden”.

Onderzoek naar accountantskantoren & SEO zoals gepubliceerd op Searchsignals.nl

Succes case:

Hypotheekshop effectiefste SEO-strategie

“Procentueel gezien stijgt Hypotheekshop.nl er met kop en schouders bovenuit als partij met de effectiefste SEO-strategie”.

Onderzoek naar winnaars en verliezers zoals gepubliceerd op Adformatie.nl

De meest awesome SEO-nieuwsbrief!

Nieuws, ontwikkelingen en tips die je niet wilt missen. Deze nieuwsbrief mag eigenlijk geen nieuwsbrief heten, zo awesome is-ie. De enige nieuwsbrief die je niet direct verwijdert!

Reviews

Linda Poucochinho

5/5

“Een verademing om te ervaren dat SEO ook op deze manier kan werken”

Niemand kan beter over jouw producten vertellendan jijzelf, dat moet je helemaal niet willen uitbesteden.” In de 10+ jaar dat ik online actief ben, was dat de eerste keer dat een expert me geen werk uit handen probeerde te nemen, maar juist vertelde dat ik het bij mezelf moet houden.

Em Burfitt

5/5

“Chantal is een fantastische leraar”

Ik ben nu 5 jaar copywriter, ik heb ternauwernood de ‘keyword stuffing’ dagen overleefd. Chantal’s aanpak is precies zoals ik altijd heb willen werken maar ik wist niet dat het mogelijk was. Ze is een fantastische leraar en maakt dingen niet onnodig ingewikkeld zodat mensen zoals ik ook kunnen begrijpen hoe SEO werkt.

Getipt door SEO BENELUX:

Must listen SEO Podcast

Mijn SEO podcast wordt getipt door SEO Benelux

Must read SEO boek

Het boek 'Handboek SEO & Contentstrategie' wordt getipt door

Een van de 11 SEO-ers van het jaar 2022

Chantal Smink een van de SEO's van het jaar 2022 door SEO Benelux

Fotogalerij

Mini CV

Strateeg Organische Kanalen
Strateeg Organische Kanalen2021- heden
Lees verder
In 2021 ben ik voor mezelf begonnen als Freelance SEO- en contentstrateeg. Inmiddels vind ik mezelf meer een Strateeg Organische Kanalen. Dit omdat ik vind dat we geen dingen meer voor SEO moeten doen maar aan de slag moeten met organische marketing. SEO is dan een logisch gevolg. Je kunt bij mij terecht voor advies, coaching, training en begeleiding.
YourSurprise
YourSurprise2020-2021
Lees verder
Bij YourSurprise was ik verantwoordelijk voor alle internationale SEO-activiteiten. Dit ging om 26 websites voor 23 landen. Cruciaal voor het succes is dan: prioriteiten stellen en schalen.
Maxlead Online Marketing
Maxlead Online Marketing2012-2019
Lees verder
Ik heb ruim 7,5 jaar gewerkt bij Maxlead als SEO-consultant, Sr. SEO-consultant en later Head of Content Marketing. Ik heb gewerkt voor mooie namen zoals KWF, Rijksoverheid, BPD, ABN AMRO, Sparta, Wolters Kluwer, Centric en Manpower.
Spreker, Auteur, Podcaster
Spreker, Auteur, PodcasterDiverse platformen
Lees verder
Ik vind het ontzettend leuk om te vertellen over SEO, vandaar dat ik graag spreek op evenementen of in podcasts van anderen. Daarnaast heb ik mijn eigen podcastserie op Spotify, schreef ik een boek en ben ik actief op instagram.