SEO-podcast voor beginners

SEO podcast Nederlandstalig Chantal Smink

Dé SEO-podcast met een ander geluid

Mijn podcast is niet de zoveelste SEO-podcast waarin ik het ga hebben over de geijkte methodes om hoger te ranken in Google. In mijn podcast wil ik juist een ander geluid laten horen: het is in veel markten helemaal niet eenvoudig om hoger te ranken, soms zelfs onmogelijk. Daarbij denk ik dat we met z’n allen veel te veel naar keywords kijken en ons blindstaren op top termen. Dit terwijl er nog zoveel winst te behalen is in SEO als je open staat voor een ander geluid. In afleveringen van ongeveer 10 minuten ga ik telkens in op een ander onderwerp binnen SEO, zoals content, trefwoordonderzoek, rankings en andere KPI’s.

Luister mijn podcasts hieronder of op Spotify.

Alle podcast afleveringen

Afl 1: waarom je (waarschijnlijk) nooit op 1 zal komen in SEO

SEO betekent zo hoog mogelijk staan in Google op felbegeerde zoektermen. Toch zie ik steeds meer gefrustreerde mensen om mij heen die het maar niet lukt om hoger te ranken in Google, laat staan om op één te komen. In deze eerste podcast vertel ik waarom ik denk dat 80-90% van de websites er nooit zal komen, wat ze ook proberen.

Liever lezen? Waarom je waarschijnlijk nooit op 1 zal komen in Google

Afl 2: Waarom de nummer 1 positie in SEO niet zaligmakend is

Naast dat het niet eenvoudig is om hoger te ranken in Google, is de nummer 1 positie in mijn belevening ook echt niet zalig makend. Je staat in veel gevallen nog steeds ver buiten beeld en de meeste ‘keywords’ zeggen nog weinig over wat iemand zoekt. Daarnaast: ik zie steeds meer dat het aantal kliks terugloopt op nummer 1 posities terwijl de vertoningen groeien of gelijk blijven. Iemand steelt dus mijn kliks. In deze tweede podcast vertel ik je hier meer over.

Liever lezen? Ontwikkelingen in de SERP

Afl 3: wat is horizontale SEO?

Als je mijn blogs of podcasts een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat ik groot fan ben van horizontale SEO. Deze term heb ik zelf bedacht om aan te geven dat het niet gaat om zo hoog mogelijk ranken, maar zo breed mogelijk zichtbaar zijn in Google. Want doordat iedereen bezig is met keywords en rankings ligt er een groot deel van de markt zo goed als open. In deze podcast vertel ik waar ik denk dat de kansen nog wél liggen.

Liever lezen? 10 vragen over horizontale SEO

Afl 4: SEO is geen trucje/de toekomst van seo

Veel mensen denken dat als ze keyword onderzoek doen, content schrijven en links regelen ze vanzelf hoger gaan ranken. Wat mij betreft is dit zwaar achterhaald. Het werkt in sommige markten vast nog (even) maar dit is niet meer de toekomst. Artificial Intelligence en Machine Learning vormen een groot deel van het algoritme. En daarbij verdient Google het geld met ads. Een hele sombere podcast over de toekomst van SEO.

Liever lezen? 8 Geheimen binnen SEO die niemand je vertelt

Afl 5: Waarom keyword onderzoek niet de basis van SEO is

Oei, daar ga ik me bemoeien met een heilig huisje en dat ligt vast gevoelig. Wat mij betreft begint SEO namelijk níet met keyword onderzoek. In deze podcast bespreek ik 6 redenen waarom ik dat denk. Doe ik nooit meer keyword onderzoek? Ja, maar nog maar heel beperkt. Hoe zit dat?

Liever lezen? Waarom keyword research zonde is van je tijd

Afl 6: Prioriteiten en pijlers binnen SEO

De 4 pijlers van SEO zijn algemeen bekend. Maar hoe verhouden die zich tot elkaar en waar ligt op welk moment de prioriteit en waarom? Een aflevering over techniek, sitestructuur, content en links waarbij ik uitleg hoe ze zich bij horizontale SEO tot elkaar verhouden.

Liever lezen? Prioriteiten en pijlers binnen SEO

Afl 7: Het geheim van goede content

Wat is goede content en hoe maak je dat? Veel mensen in de SEO-industrie vinden dat content begint met keyword onderzoek. Veel mensen starten dan ook hiermee, maar inmiddels weet je dat ik daar geen fan van ben. Maar als keywords niet je uitgangspunt zijn, hoe maak je dan goede content? Wat is goede content eigenlijk? Waar plaats je het en hoe pak je dit proces aan?

Liever lezen? Het geheim van goede content

Afl 8: Het probleem met rankings

In aflevering 7 heb ik je een aantal tips gegeven om je te helpen goede content te maken. Ik heb daarbij gezegd dat je er waarschijnlijk enorm mee kunt scoren in SEO, maar niet qua rankings. Ik kan me voorstellen dat die uitspraak wat vragen oproept, daarom ga ik in deze podcast uitgebreid praten over rankings. Want wat mij betreft is deze manier van het meten van SEO-prestaties redelijk achterhaald. Hoge posities zijn wat mij betreft geen garantie voor groei in SEO.

Liever lezen? Waarom ik geen rankings monitor

AFL 9: IK KAN, ZAL EN MOET IETS MET SEO

In deze negende podcast gaat het over de vraag of je als bedrijf überhaupt iets met SEO moet. Het valt me namelijk op dat veel mensen SEO als een doel zien en niet als een middel: SEO bestaat en dus moeten we allemaal op nummer één ranken in Google en daar doen we alles voor. Toch denk ik dat we eerst even stil moeten staan bij waarom we iets met SEO willen, wat dat dan is, of dat gaat werken en of ranken überhaupt mogelijk is. Want dat SEO bestaat, wil niet zeggen dat je er iets mee kan, moet en wil.

Liever lezen? Nee, je móet niets met SEO

Afl 10: De verborgen bijdrage van SEO

Als rankings niet hét meetinstrument om je SEO-prestaties te meten zoals ik in aflevering 8 zeg, hoe kun je dan wél in kaart brengen hoe SEO presteert en wat SEO bijdraagt? Want er gebeurt een hoop in de SERP en dat invloed heeft op je resultaten. Zo kan het zijn dat je SEO-verkeer groeit, maar dat de omzet minder hard mee groeit of dat een blog wel verkeer trekt maar geen conversies oplevert. Hoe zit dat? En wat zijn wat mij betreft de kpi’s om de échte waarde van SEO in kaart te brengen? In deze 10e en laatste podcast voor de zomerstop ga ik hier dieper op in!

Liever lezen? KPI’s van de toekomst om succes SEO te meten

Eindejaarspodcast

In deze aflevering praat ik je in 37 minuten bij over alle belangrijke ontwikkelingen binnen SEO & Google en hoe dat jouw kansen voor het komende jaar beinvloedt. Zo bespreek ik in deze podcast onder meer:

  •  Waarom heb je mogelijk steeds minder SEO-verkeer terwijl posities stijgen of gelijk blijven?
  • Hoe kun je de impact van SEO blijven meten juist als het verdwijnen van cookies straks de attributie (zo goed als) onmogelijk maakt?
  • Welke KPI’s moet je serieus gaan overwegen om het succes van SEO af te meten?
  • Hoe wij Google steeds slimmer maken met ons klikgedrag in de Mensen vragen ook en welke invloed dat mogelijk heeft op de soorten SEO-resultaten die je ziet
  • Welke SERP-features heeft Google nog meer aangekondigd?
  • Waarom biedt informatieve content wat mij betreft dé kans voor 2022?

12: Een SEO-Contentstrategie op basis van persona's

Bijna iedereen stelt een SEO-strategie op naar aanleiding van keyword onderzoek. Wie mij kent, weet dat ik daar niet heel erg van hou. Iedereen gebruikt namelijk dezelfde tools, vindt dezelfde keywords en bedenkt dezelfde contentstrategie. Op die manier wordt het erg lastig je te onderscheiden van je concurrenten. Daarbij zul je onherroepelijk gaan mikken op keywords, terwijl er zoveel meer potentie in Google zit. In deze aflevering ga ik in op een van de manieren om andere onderwerpen te bedenken: content op basis van persona’s.

Lees het blogartikel 3 alternatieven manieren om je contentstrategie op te stellen

13: Een SEO-contentstrategie op basis van de customer journey

In de vorige podcast aflevering heb ik verteld over een andere manier om je contentstrategie voor SEO op te stellen: namelijk op basis van persona’s. Ook het in kaart brengen van de klantreis kan je helpen aan nieuwe inspiratie en input. Mits je het pragmatisch aanpakt want je kunt het jezelf ook heel ingewikkeld maken. In deze aflevering leg ik je uit hoe je dit aanpakt en hoe je het moet afrekenen.

Lees het blogartikel 3 alternatieven manieren om je contentstrategie op te stellen

14: Bloggen: tips voor meer SEO-verkeer en omzet

Een blog levert niks op, zeggen mensen vaak. Toch denk ik dat je dit in grote mate zelf in de hand hebt. Als je blog niks oplevert, komt dat vaak doordat je zelf wat steken laat vallen. In deze podcast bespreek ik veelgemaakte fouten en geef ik tips om meer verkeer en omzet uit je blog te halen.

Liever lezen? Tips voor meer verkeer en omzet met je blog

15: Social media en je website op elkaar laten aansluiten

Ooit hadden we bloggers, nu hebben we vloggers. Ze zitten op social media en maken vaak fantastische content. Denk aan coaches en therapeuten. Hun hele hebben en houwen staat op social media en op hun website, nou ja daar staat weinig. Eeuwig zonde want er kleven flink wat nadelen aan social media. En een website compenseert al die nadelen. Daarom een pleidooi om meer liefde te hebben voor je website en tips hoe je jouw social media en website op elkaar laat aansluiten.

Liever lezen? Social media en je website: zo versterken ze elkaar!

16: Valkuilen bij de bouw van een nieuwe website

Hallelujah! Een nieuwe website die ons gaat verlossen van al onze problemen. 

Dat is wat bedrijven denken als er akkoord is voor de bouw van een nieuwe site. Bij mij gaan alle alarmbellen al af: het project is ingewikkeld, complex en een recipe voor disaster. Hoe groter de verwachtingen, hoe perfecter de website moet en hoe complexer het project wordt. In deze podcast bespreek ik deze en 9 andere valkuilen die je kunt tegenkomen als je een nieuwe site gaat bouwen.

Yes! Mijn eigen SEO-podast is online

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn afwijkende visie op SEO naar buiten wilde brengen. Ik kijk zó anders naar het vakgebied, dat kan niet anders dan commentaar of scheve blikken opleveren. Maar toch vond ik op een moment dat ik mijn afwijkende mening moest laten horen. Ik besloot 2 e-boeken te schrijven en mijn eigen podcast-serie over SEO te gaan maken.

In mijn podcast bespreek ik telkens in afleveringen van 10 minuten een onderwerp binnen het vakgebied van SEO. Zo kan het gaan over rankings, misvattingen, keyword onderzoek of de grootste misverstanden. 

Door afleveringen van ongeveer 10 minuten te maken, hoop ik mijn podcasts laagdrempelig te houden voor mijn luisteraars. Daarbij zijn 10 minuten net voldoende om mijn punt te maken en dat is wat ik nu graag wil: zoveel mogelijk mensen bereiken met een ander geluid. De enige uitzondering is de eindejaarspodcast; daarin praat ik je in 37 minuten bij over alle ontwikkelingen in Google en kansen die er zijn. 

Mijn SEO-podcast is bij uitstek geschikt voor beginnners, maar het is wel handig als je al een klein beetje kennis hebt van SEO. Omdat een aflevering maar 10 minuten duurt, ga ik niet de diepte in. Ik bespreek dus geen SEO-tactieken en ga ook niet uitleggen hoe SEO werkt. Dat is ook niet wat ik wil bereiken met mijn podcasts en daarbij zijn er legio websites waar uitgelegd wordt hoe SEO werkt. 

Het doel van mijn SEO-podcast is juist mensen laten nadenken over SEO. Waarom doen we het zoals we het doen en waar denk ik dat we het anders zouden kunnen doen. Mijn podcast is dan ook heel geschikt voor iedereen die op managementniveau bezig is met online marketing en SEO. Juist doordat ik niet op technische of tactische details in ga maar het hoogover houdt. Sterker nog; eigenlijk zou ik heel graag de online marketingmanager willen bereiken met mijn podcasts. Dat is de namelijk de persoon die in grote lijnen op de hoogte is van alle ontwikkelingen, in grote mate de doelstellingen of de targets bepaalt en die wat mij betreft ook moet weten waarom we SEO niet op de manier kunnen blijven doen zoals we het altijd deden. 

Wil jij geen aflevering missen? Volg me dan op Instagram of Spotify.

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie