Podcasts

In deze speciale editie van mijn podcast kun je het audiobestand horen van een blog dat ik schreef voor Marketingfacts: CMO, we móeten het even over SEO hebben.

Naar aanleiding van een vraag op Linkedin kreeg ik reacties waar ik toch wel van schrok. Het is de hoogste tijd om even aandacht te vragen van de CMO voor SEO. Niet om te vertellen hoe het moet (dat kun je al overal op het internet lezen) wel om te vertellen wat er voor nodig is en waarom dat ook op het bordje van het C-level ligt.

SEO staat nooit stil, ook dit jaar gebeurde er weer een hoop: meerdere updates van het Product Reviews Algoritme, een Helpful Content Update, een Link Spam Update, Search on 2022 waar Google grote wijzigingen aan de SERP aankondigde, EAT dat werd EEAT en nog heel veel meer. 

In deze podcast praat ik je in 37 minuten helemaal bij en bespreek ik ook wat deze veranderingen betekenen voor de manier waarop jij SEO nu aanpakt want je zult je strategie maar ook je tactische invulling toch echt aan moeten gaan passen. De lat van Google komt namelijk echt hoger te liggen en als je ook nog mee wilt profiteren van Shop the Look en de verschuiving van listers naar producten (de organische variant van Google shopping) zul je wat andere werkzaamheden op je to do lijst moeten gaan zetten!

Oh oh oh wat is er veel gezegd en geschreven over ChatGPT. Toch wil ik het nóg een keer heel kort met je over ChatGPT hebben. 

Hoe meer ik erover las, hoe vaker ik zag dat door AI gegenereerde content te herkennen is door AI. Ik was benieuwd en ging op onderzoek uit. Ik vond een tool en testte het zelf…. 

In 5 minuten praat ik je bij wat de tool mij wist te vertellen…

Zul je net zien: heb je allemaal mooie content gemaakt over E-A-T, zet Google gewoon van de ene op de andere dag een letter ervoor. E-A-T is sinds 15 december E-E-A-T.

Benieuwd waar deze tweede E voor staat, wat er stiekem nog meer veranderd is in de guidelines en wat dit allemaal betekent voor jouw content de praktische tips die ik eerder deelde? Ik praat je in nog geen 10 minuten bij!

Over ChatGPT is al veel gezegd en geschreven. Toch vind ik het nodig om je in 17 minuten wat invalshoeken te geven. Binnen enkele dagen is Google afgeschreven en het vak van copywriter dood verklaard. Toch denk ik dat dit te voorbarig is. Ja, ChatGPT kan dingen die je versteld doen staan maar het zal op korte termijn niet gauw Google kunnen vervangen…(hooguit aanvullen). Wil je weten waarom? Ik vertel het je in deze podcast.

Liever lezen? Nee, ChatGPT gaat niet morgen Google vervangen

Al eerder maakte ik een podcast waarin ik uitlegde wat E-A-T is en welke niveaus van kwaliteit Google kent.
Omdat E-A-T echt heel belangrijk is, wijd ik er nóg een podcast aan. Google zegt namelijk: E-A-T geldt voor elke zoekopdracht en dus niet langer alleen voor Your Money Your Life zoekopdrachten.

In deze podcast bespreek ik kort wat E-A-T ook alweer is en geef ik je een aantal praktische tips om aan je E-A-T te werken.

Liever lezen? Wat jij moet weten over E-A-T

In deze podcast ga ik in op dingen die je in SEO-tools vindt. We gaan het hebben over het belang van groene vinkjes, wat je moet met toxic links en hoe belangrijk je domein autoriteit eigenlijk nog is.

Er zijn een aantal handige SEO-tools zoals SEMrush, Ahrefs, Searchmetrics en Majestic. Veel mensen die beter vindbaar willen worden in Google gebruiken zo’n tools om hun prestaties te verbeteren. De ene tool is net wat mooier, duurder of goedkoper dan de andere maar in grote lijnen kunnen ze eigenlijk allemaal min of meer hetzelfde.

    Naast deze specifieke SEO/marketingtools heb je ook nog tools als Yoast of Rankmath om de informatie op je website mee te beheren.

    Hoewel tools heel handig kunnen zijn, is het wel goed om je bewust te zijn van hoe je ze wilt/gaat/moet gebruiken.

    Liever lezen? Over groene vinkjes, toxic link, autoriteitsscores en meer

    Misschien heb je er wel eens over gehoord: Zero Search Volume Keywords, het zijn keywords waar geen zoekvolume op zit.

    Bestaat dat? Ja zeker! Er zijn enorm veel zoekopdrachten die je niet in keyword tools terugvindt of waarvan keyword tools zeggen dat er geen zoekvolume op zit.

    In deze podcast lever ik het bewijs dat ze wel degelijk bestaan en reken ik voor of het interessant is om je er op te focussen.

    Liever lezen? Zero Search Volume Keywords: bestaan ze echt?

    Het vinden van de juiste zoektermen is cruciaal voor een goede SEO-strategie. De meeste mensen die met SEO bezig zijn gebruiken hiervoor keyword tools. Helaas kleven daar, zoals in een eerdere podcast besproken, flink wat nadelen en beperkingen aan.

    Hoe vind je dan wel gouden zoekopdrachten die passen bij je gebruiker en doorgaans ook nog eens minder beconcurreerd zijn (uitzonderingen daargelaten).

    Liever lezen? Zo vind je gouden zoektermen voor SEO

    Tijdens het search on event eind september kondigde Google veel nieuwe snufjes aan. De meest interessant zijn de nieuwe features die in de SERP getoond zullen worden. Deze hebben namelijk direct impact op jouw SEO-strategie en gaan je mogelijk verkeer en omzet kosten.

    In deze podcast bespreek ik een aantal van de belangrijkste ontwikkelingen en leg ik uit wat dit voor je betekent. Ook ga ik in op de vraag waarom Google dit allemaal doet, wat zijn ze toch in vredesnaam aan het doen en waarom?

    Liever lezen? Search on 2022: de SERP op z’n kop

    Je hoort er steeds meer mensen over: content laten schrijven door AI tools. Er komen steeds meer tools die tekstuele content voor jou kunnen maken, ook in het Nederlands. Is het slim om deze schrijftools in te schakelen? Wat kun je van zo’n tool verwachten en waar schiet zo’n tool echt te kort (want dat doen ze!). En wat vindt Google eigenlijk van content geschreven door AI?

    In deze aflevering doe ik verslag van mijn ervaring met copy tools, leg ik uit wat AI tools goed kunnen en minder goed (en waarom ze dat goed of minder goed kunnen) en geef ik antwoord op de vraag of je ze wel of niet moet gebruiken.

    Liever lezen? Content geschreven door AI: goed idee of niet?