SEO-podcast voor beginners

Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Dé SEO-podcast met een ander geluid

Mijn podcast is niet de zoveelste SEO-podcast waarin ik het ga hebben over de geijkte methodes om hoger te ranken in Google. In mijn podcast wil ik juist een ander geluid laten horen: het is in veel markten helemaal niet eenvoudig om hoger te ranken, soms zelfs onmogelijk. Daarbij denk ik dat we met z’n allen veel te veel naar keywords kijken en ons blindstaren op top termen. Dit terwijl er nog zoveel winst te behalen is in SEO als je open staat voor een ander geluid. In afleveringen van ongeveer 10 minuten ga ik telkens in op een ander onderwerp binnen SEO, zoals content, trefwoordonderzoek, rankings en andere KPI’s.

Luister mijn podcasts hieronder of op Spotify.

Alle podcast afleveringen

Afl 1: waarom je (waarschijnlijk) nooit op 1 zal komen in SEO

SEO betekent zo hoog mogelijk staan in Google op felbegeerde zoektermen. Toch zie ik steeds meer gefrustreerde mensen om mij heen die het maar niet lukt om hoger te ranken in Google, laat staan om op één te komen. In deze eerste podcast vertel ik waarom ik denk dat 80-90% van de websites er nooit zal komen, wat ze ook proberen.

Liever lezen? Waarom je waarschijnlijk nooit op 1 zal komen in Google 

Afl 2: Waarom de nummer 1 positie in SEO niet zaligmakend is

Naast dat het niet eenvoudig is om hoger te ranken in Google, is de nummer 1 positie in mijn belevening ook echt niet zalig makend. Je staat in veel gevallen nog steeds ver buiten beeld en de meeste ‘keywords’ zeggen nog weinig over wat iemand zoekt. Daarnaast: ik zie steeds meer dat het aantal kliks terugloopt op nummer 1 posities terwijl de vertoningen groeien of gelijk blijven. Iemand steelt dus mijn kliks. In deze tweede podcast vertel ik je hier meer over.

Liever lezen? Ontwikkelingen in de SERP

Afl 3: wat is horizontale SEO?

Als je mijn blogs of podcasts een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat ik groot fan ben van horizontale SEO. Deze term heb ik zelf bedacht om aan te geven dat het niet gaat om zo hoog mogelijk ranken, maar zo breed mogelijk zichtbaar zijn in Google. Want doordat iedereen bezig is met keywords en rankings ligt er een groot deel van de markt zo goed als open. In deze podcast vertel ik waar ik denk dat de kansen nog wél liggen.

Liever lezen? 10 vragen over horizontale SEO

Afl 4: SEO is geen trucje/de toekomst van seo

Veel mensen denken dat als ze keyword onderzoek doen, content schrijven en links regelen ze vanzelf hoger gaan ranken. Wat mij betreft is dit zwaar achterhaald. Het werkt in sommige markten vast nog (even) maar dit is niet meer de toekomst. Artificial Intelligence en Machine Learning vormen een groot deel van het algoritme. En daarbij verdient Google het geld met ads. Een hele sombere podcast over de toekomst van SEO.

Liever lezen? 8 Geheimen binnen SEO die niemand je vertelt

Afl 5: Waarom keyword onderzoek niet de basis van SEO is

Oei, daar ga ik me bemoeien met een heilig huisje en dat ligt vast gevoelig. Wat mij betreft begint SEO namelijk níet met keyword onderzoek. In deze podcast bespreek ik 6 redenen waarom ik dat denk. Doe ik nooit meer keyword onderzoek? Ja, maar nog maar heel beperkt. Hoe zit dat?

Liever lezen? Waarom keyword research zonde is van je tijd

Afl 6: Prioriteiten en pijlers binnen SEO

De 4 pijlers van SEO zijn algemeen bekend. Maar hoe verhouden die zich tot elkaar en waar ligt op welk moment de prioriteit en waarom? Een aflevering over techniek, sitestructuur, content en links waarbij ik uitleg hoe ze zich bij horizontale SEO tot elkaar verhouden.

Liever lezen? Prioriteiten en pijlers binnen SEO

Afl 7: Het geheim van goede content

Wat is goede content en hoe maak je dat? Veel mensen in de SEO-industrie vinden dat content begint met keyword onderzoek. Veel mensen starten dan ook hiermee, maar inmiddels weet je dat ik daar geen fan van ben. Maar als keywords niet je uitgangspunt zijn, hoe maak je dan goede content? Wat is goede content eigenlijk? Waar plaats je het en hoe pak je dit proces aan?

Liever lezen? Het geheim van goede content

Afl 8: Het probleem met rankings

In aflevering 7 heb ik je een aantal tips gegeven om je te helpen goede content te maken. Ik heb daarbij gezegd dat je er waarschijnlijk enorm mee kunt scoren in SEO, maar niet qua rankings. Ik kan me voorstellen dat die uitspraak wat vragen oproept, daarom ga ik in deze podcast uitgebreid praten over rankings. Want wat mij betreft is deze manier van het meten van SEO-prestaties redelijk achterhaald. Hoge posities zijn wat mij betreft geen garantie voor groei in SEO.

Liever lezen? Waarom ik geen rankings monitor

AFL 9: IK KAN, ZAL EN MOET IETS MET SEO

In deze negende podcast gaat het over de vraag of je als bedrijf überhaupt iets met SEO moet. Het valt me namelijk op dat veel mensen SEO als een doel zien en niet als een middel: SEO bestaat en dus moeten we allemaal op nummer één ranken in Google en daar doen we alles voor. Toch denk ik dat we eerst even stil moeten staan bij waarom we iets met SEO willen, wat dat dan is, of dat gaat werken en of ranken überhaupt mogelijk is. Want dat SEO bestaat, wil niet zeggen dat je er iets mee kan, moet en wil.

Liever lezen? Nee, je móet niets met SEO

Afl 10: De verborgen bijdrage van SEO

Als rankings niet hét meetinstrument om je SEO-prestaties te meten zoals ik in aflevering 8 zeg, hoe kun je dan wél in kaart brengen hoe SEO presteert en wat SEO bijdraagt? Want er gebeurt een hoop in de SERP en dat invloed heeft op je resultaten. Zo kan het zijn dat je SEO-verkeer groeit, maar dat de omzet minder hard mee groeit of dat een blog wel verkeer trekt maar geen conversies oplevert. Hoe zit dat? En wat zijn wat mij betreft de kpi’s om de échte waarde van SEO in kaart te brengen? In deze 10e en laatste podcast voor de zomerstop ga ik hier dieper op in!

Liever lezen? KPI’s van de toekomst om succes SEO te meten

Yes! Mijn eigen SEO-podast is online

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn afwijkende visie op SEO naar buiten wilde brengen. Ik kijk zó anders naar het vakgebied, dat kan niet anders dan commentaar of scheve blikken opleveren. Maar toch vond ik op een moment dat ik mijn afwijkende mening moest laten horen. Ik besloot 2 e-boeken te schrijven en mijn eigen podcast-serie over SEO te gaan maken.

Mijn afwijkende visie komt namelijk niet zomaar ergens vandaan: al 11 jaar werk ik op mijn manier en heb ik écht hele leuke resultaten kunnen behalen voor mijn klanten. Rankings heb ik nooit bijgehouden en met keyword onderzoek stopte ik al snel. Ik merkte namelijk dat het SEO-verkeer harde groeide dan de rankings konden stijgen en dat één pagina op honderden zoekopdrachten gevonden kon worden (die ik trouwens nooit terug vond in de Google Keyword Planner).

Ik vond mijn inspiratie toen ik werkte voor een webshop over haarverzorging. Ik had keyword onderzoek gedaan en wist dat mensen zochten naar ‘shampoo droog haar’, dus daar moest ik iets mee. Bij het schrijven van de content hield ik me echter niet bezig met dat ene keyword, maar met de klant. Wat wilde de klant weten over haarverzorging? Dat was de basis van de hele contentstrategie. Eigenlijk was het een toevalstreffer: ik begon met content omdat ik zat te wachten op een webbouwer die technische optimalisaties moest doorvoeren. Omdat ik in de tussentijd iets nuttigs wilde doen voor mijn klant, ging ik dus maar vast content schrijven. Toen ik na enkele maanden de resultaten daarvan begon te zien, sloeg ik steil achterover. Er kwam zóveel SEO-verkeer binnen en we stonden niet eens op 1 op dat ene keyword.

Vanaf dat moment ben ik SEO anders aan gaan pakken. Als er geen showstoppers zijn, startte ik altijd direct met content. Sites die technisch echt krakkemikkig in elkaar zaten, trokken opeens veel meer SEO-verkeer aan. Blijkbaar werkte mijn methode!

Nu 11 jaar later werkt deze methode nog steeds. Door te focussen op de breedte aan zoektermen is het weer gelukt het SEO-verkeer flink te laten groeien. En dat heeft me ervan overtuigd: ik wil mensen vertellen hoe het anders kan. Overal op internet lees ik dat mensen keyword onderzoek doen, content schrijven met keywords erin en die hard linkbuilding tactieken toepassen. Waarom? Omdat op één ranken op dat ene keyword het hoogst mogelijke doel is.

In mijn visie is dat absoluut een enorme misvatting; er is veel meer dan de keywords die je uit tools haalt. In mijn SEO-podcast heb ik dan ook besloten om mijn verhaal met de wereld te delen. In podcasts van ongeveer 10 minuten behandel ik telkens een onderwerp. Is 10 minuten niet te kort? Ja, het is veel te kort. Maar ik merk zelf dat ik niet blij wordt van podcasts die langer dan een half uur duren. Daar moet je namelijk écht even voor gaan zitten (of lopen). Door afleveringen van ongeveer 10 minuten te maken, hoop ik mijn podcasts laagdrempelig te houden voor mijn luisteraars. Daarbij zijn 10 minuten net voldoende om mijn punt te maken en dat is wat ik nu graag wil: zoveel mogelijk mensen bereiken met een ander geluid.

Wil jij geen aflevering missen? Volg me dan op Instagram of Spotify.

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Over Chantal

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze 2 e-boeken geschreven over SEO. Geen e-boeken met de standaard tips en tricks, maar e-boeken waarin ze mensen wil aansporen om het eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. Ook heeft ze haar eigen podcast-serie op Spotify. In telkens 10 minuten behandelt ze een topic en geeft ze een verfrissende kijk op de zaak. 

Chantal-Smink-spreker-SEO-Content