SEO-podcasts

Luister podcast

Bekijk video

Podcasts zijn populair

Wie luistert er geen podcast? Veel mensen zetten onderweg in de auto of de trein een podcast op. De laatste jaren leek het wel of iedereen podcast luistert. Wat zeggen de officiele cijfers. Het platform Audify onderzocht de ‘podcastmarkt’ en dit zijn een aantal interessante uitkomsten:

Luistercijfers Podcast Monitor Audify Nov 2022

In het uitgebreidere rapport lezen we dat in november 2022 zo’n 46% van de Nederlanders (6,5 miljoen mensen) naar een podcast luisterde. Zo’n 7% luistert dagelijks naar podcasts, zo’n 15% luistert wekelijks. Het aantal luisterminuten daalt ten opzichte van de meting in mei 2022, maar men luistert wel meerdere podcasts, gemiddeld zo’n 5 verschillende. Volgens Audify betekent dit dat mensen steeds selectiever worden in het luistergedrag en bewuster kiest naar welke podcast ze luisteren. 

Wie luistert er podcasts?

Ook ziet Audify dat het podcast gebruik met name hoog is onder hoogopgeleiden: 61% van de hoogopgeleiden luistert wel eens een podcast. Ook onder jongeren tot en met 34 jaar is het podcastgebruik hoog, net als onder studenten. 

Waar luisteren naar een podcast?

De meeste respondenten luisteren een podcast op hun mobiel (68%). Zo’n 30% luistert een podcast op de pc of laptop. Het populairste platform is Spotify met 49% gevolgd door YouTube met 35%. 

Waarom naar een podcast luisteren?

De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn ontspanning (59%) en amusement (44%). Toch luisteren ook veelmensen om op de hoogte te blijven van nieuws (26%), voor persoonlijke ontwikkeling (21%) of het bijhouden van ontwikkelingen in hun vakgebied (13%). Onderaan de lijst met motivaties staat het volgen van bedrijven met 6%. 

Wat mij betreft is dus belangrijk om te onthouden, mensen luisteren een podcast om er zelf beter van te worden, niet om jouw bedrijf te volgen. Het is een open deur, maar toch zul je zien dat de verleiding groot is om het in podcasts over je eigen bedrijf te hebben. Niet doen!

Waarom een podcast?

Waarom zou je een podcast moeten hebben? In ieder geval niet omdat iedereen het doet of omdat je er wat mee moet. Dat gaat niet werken. Je moet een andere motivatie vinden. Wat mij betreft is de enige juiste motivatie: omdat jij kennis hebt en jij het leuk vind om die kennis te delen met anderen. Een mooi gevolg is dat je kunt werken aan je naamsbekendheid en autoriteit. Alleen als je een intrinsieke motivatie hebt, gaat het je lukken om er een succes van te maken. Je zult namelijk merken dat de eerste maanden geen hond naar je podcast zal luisteren.

Dit is natuurlijk anders voor BN’ers die geld verdienen met hun podcast en het nodige marketing budget er tegen aan kunnen gooien. Helaas is dat voor de meeste van ons niet weggelegd en zul je hard moeten werken voor iedere luisteraar. 

Wat ik merk is dat mij podcast een cruciale rol speelt in mijn eigen bedrijf. Zoals je verderop kunt lezen verdien ik er inmiddels ook geld mee, maar die inkomsten komen niet uit luisteraars. Mijn podcast is cruciaal voor mijn marketing als zzp’er en om aan nieuwe opdrachten te komen. 

Wat ik ermee bereik

Verreweg de meeste van mijn podcasts worden afgespeeld via Spotify. Mijn podcast staat ook op Apple podcasts maar daar heb ik in totaal maar 2.600 luisteraars gehad. Sinds kort maak ik bij elke aflevering een video en die publiceer ik op YouTube, maar ook hier zijn de aantallen nog klein.

Hieronder zie je de cijfers van Spotify sinds ik begon met podcasten. Na 1 jaar had ik nog net geen 4.000 starts, zo’n 500 luisteraars en slechts 190 volgers. Na 2 jaar zat ik op bijna 10,000 starts,  990 luisteraars en ongeveer 385 volgers. Nu na 2,5 jaar heb ik bijna 14.000 starts, 1.300 luisteraars en meer dan 500 volgers. 

Cijfers van mijn eigen podcast
Aantal luisteraars op Spotify van mijn podcast

Als jij dus ook wit gaan podcasten, betekent het dat je de eerste maanden tot misschien wel het eerste jaar een beetje teleurgesteld zult zijn over de resultaten. Ik was dat niet, want ik verwachtte er eigenlijk niets van. Ik deed het vooral omdat ik het leuk vond en dat hielp me waarschijnlijk om het vol te houden. Als ik met de podcast was gestart met de intentie dat ik binnen een jaar enorm veel succes zou hebben, had ik misschien teleurgesteld opgegeven. 

Dit geeft ook aan dat je echt alleen moet starten als je het heel erg leuk vindt om dit te gaan doen. Als het een moetje is of als je het doet om snel succes te hebben, dan komt er een moment waarop je de motivatie wellicht niet meer kunt opbrengen. 

Geef het dus de tijd om het een succes te maken, zeker als je er weinig budget tegenaan gooit om je podcast via betaalde advertenties onder de aandacht te brengen. 

Marketing van mijn podcast: alleen organisch

Misschien goed om te benadrukken dat ik nooit budget vrij gemaakt heb om mijn podcast te promoten. Ik ben een organische marketeer in hart en nieren wil bewijzen dat organische marketing werkt, ik ga dus niet adverteren. Dat betekent dat ik dus een jaar nodig heb gehad om mijn podcast aan de man te brengen. Inmiddels zet ik mijn podcast slimmer in (zie hieronder de alinea ‘podcast is meer dan audio’), hierdoor heb ik relevante content om mijn podcast via social media onder de aandacht te brengen. Het lijkt erop dat dit z’n vruchten afwerpt, kijk maar hoe de lijn omhoog gaat tussen juli 2023 en januari 2024. 

Mijn podcast levert nu geld op

Je kunt zeggen dat ik geld verdien met mijn podcast, maar dat verdien ik niet met streams, reclame etc. Mijn podcast levert mij geld op omdat mensen die mijn podcast luisteren, later vaak bij mij komen met vragen. Ik heb er meerdere lange termijn klanten uit gehaald en heel veel aanvragen gehad voor korte momenten: ad hoc coaching of het geven van een training bij een (groot) bedrijf. 

Dat is me misschien wel het meest opgevallen: veel klanten die zich melden, geven aan dat ze allemaal meerdere afleveringen van mijn podcast hebben geluisterd. De podcast kan dus wel eens de reden zijn dat klanten voor mij kiezen: ze weten wat ik kan, hoe ik over dingen denk en wat ik ze te bieden heb. Dat geeft meer vertrouwen dan verkooppraatjes. 

Podcast is niet alleen audio

Als je een podcast gaat opnemen, is het slim om het opgenomen materiaal zo breed mogelijk in te zetten. Enkel een podcast opnemen en publiceren op Spotify zal mogelijk weinig succes opleveren: er is genoeg aanbod en je moet maar net boven komen drijven als mensen in Spotify zoeken. Je zult dus wat marketing voor je nieuwe ‘product’ moeten doen. Zie deze marketing trouwens als mensen iets proberen te verkopen waar ze niet op zitten te wachten, zie het ook niet alsof jij ze vraagt om te luisteren. Mensen willen heel graag luisteren, als het de moeite waard is. Jij moet dus luisteraars een worst voorhouden en ze laten zien dat jouw podcast leuk is. 

Social posts maken van fragmenten: beeld vereist

Hoe kun je mensen laten weten dat jouw podcast interessant is? Door fragmenten te delen van de inhoud op social platformen.

Hiermee bedoel ik dat je het opgenomen materiaal moet hergebruiken in posts op LinkedIn, Insta of je TikTok. Wat je hiervoor nodig hebt? Beeld. Een podcast is eigenlijk geen audiobestand, het is een audiovisueel bestand. Kijk maar eens naar populaire podcasts van de grote BN’ers, allemaal worden ze ook op video opgenomen. Het enkel opnemen van audio levert je eigenlijk geen podcast op. Het beeldmateriaal heb je namelijk nodig om fragmenten en snippets van te maken die je weer kunt publiceren op je social kanalen om mensen aan te trekken. 

Welke software om te op te nemen

Ik gebruik de tool Descript om de podcast op te nemen. Voor deze tool betaal ik $15 per maand. Ik vind de tool erg handig om dat het eigenlijk videobewerking en transcriptie in één is. Ik kan mezelf opnemen via de webcam, ik kan mezelf en het beeldscherm opnemen (ideaal als je ook trainingen of cursussen maakt) of ik kan alleen geluid opnemen. Ik neem zelf altijd video en geluid op. Direct na het stoppen van de opname gaat Descript transcriberen. De kwaliteit van de Nederlandse transcripten is de afgelopen maanden echt met grote sprongen vooruit gegaan. Waar ik een jaar geleden nog uren aan het corrigeren was, hoef ik nu bijna niks meer te corrigeren.  

Als de opname getranscribeerd is, dan ga ik aan de slag met bewerken. Ik monteer het intro ervoor (copy en paste) en zet m’n logo in beeld. Ook voeg ik met 1 knop ondertiteling toe aan de video. Als ik daar klaar mee ben, kan ik eenvoudig fragmenten selecteren (copy en paste als nieuw project) om er shorts of korte video snippets van maken in diverse oriëntaties (landscape, portret of vierkant). Met 1 druk op de knop exporteer je video, audio, je transcript of de ondertitels (srt-bestand). Vanaf daar kun je met het bestand alles doen wat je wil.

Ik gebruik descript voor het opnemen van mijn podcast

Ik begon trouwens niet met Descript, in eerste gebruikte ik de gratis software van Apple: audacity. Het nadeel is alleen dat je daarmee geen video kunt opnemen, dat is dus enkel voor het opnemen van geluid. Omdat ik vind dat een podast niet zonder video kan, gebruik ik die tool dus nu niet meer.

De juiste mic: begin simpel

Als je met een podcast gaat beginnen, begin dan simpel. Koop niet meteen de duurste microfoon bij de Bax shop. Zelf begon ik met het allergoedkoopste model dat er te krijgen was. Ik kocht er een standaard en een pop-filter bij en ging daarmee aan de slag. Het geluid was echt meer dan prima. Ik nam maar liefst 80 afleveringen op met die goedkope microfoon. Pas in januari 2024 kocht ik een mooiere microfoon die wat professioneler studio geluid oplevert, de Røde Procaster. 

Maar heel eerlijk: je kunt zelfs een podcast opnemen met bluetooth oordopjes met een mic. Het hoeft allemaal echt niet duur en ingewikkeld.

De vorm van je podcast

Een van de belangrijkste dingen om over na te denken is wat je wil gaan vertellen, aan wie en in welke vorm. Als je net als ik vooral monologen opneemt waarin je kennis, visie, trips, tricks en ontwikkelingen deelt kun je super simpel beginnen. Je zet Descript aan en gaan met die banaan. 

Als je interviews wilt opnemen, dan moet je alweer wat extra keuzes maken. Ga je op locatie opnemen of via videocall? Dat laatste is vrij simpel. Met tools als StreamYard of zelfs gewoon Microsoft Teams kun je al opnemen. 

Ga je op locatie dan zul je opname apparatuur moeten hebben. Dit kan al met twee iPhones die je laat opnemen. Het ding is wel: hier wordt het al ingewikkeld om alles te bewerken. Je zult moeten zorgen dat de beelden en het geluid synchroon lopen. Ben je zelf handig, dan is dit appeltje-eitje, weet je hier nog niet zoveel van af dan heeft het zin om onderzoek te doen hoe dit werkt. 

Wat ga je vertellen?

Natuurlijk moet je van te voren nadenken wat je wil gaan vertellen. Toen ik net begon met podcasten, schreef ik de hele aflevering uit en ging dat een soort van natuurlijk oplezen. Dat vond ik eigenlijk helemaal niet leuk want als ik me versprak, mocht ik weer opnieuw beginnen. Wat ik nu doe is dat ik wel eerst uitschrijf in een blog wat ik ga vertellen. Ook in dit geval heb ik dus eerst dit blogartikel gemaakt. De kopjes zijn mijn houvast voor wat ik ga bespreken. Ik houd het blogartikel bij de hand, maar meer als ondersteuning dan als leidraad. 

Als ik echt dingen heb die ik wil zeggen, dan zet ik die tijdelijk dikgedrukt in m’n blogartikel zodat ik die niet over het hoofd zie. 

Oeps een blooper

Over versprekingen gesproken: inmiddels geef ik daar niet meer om. Ik knip ze er niet uit en laat ze gewoon staan. Soms zet ik het nog even aan door te herhalen: zeg ik nou echt dit? Pas geleden was ik een podcast aan het opnemen toen achter mij een boek omviel. Ik schrok me rot, maar dat fragment heb ik er gewoon in laten zitten. Voor de luisteraar en kijker maken dit soort moment de podcast leuk, aantrekkelijk en luchtig. Misschien herken je dat wel van jezelf dat je ook zit mee te lachen als er iets grappigs of onverwachts gebeurd in een podcast die je luistert. Het hoeft allemaal niet zo serieus.

Je ziet de blooper hieronder, wait for it!

Het podcast platform

Als je de podcast hebt opgenomen en bewerkt, dan moet je ‘m ergens gaan hosten. Er zijn verschillende mogelijke platforms. Een bekend hostingplatform is SpringCast. Dit is een betaalde tool en vrij compleet met features en functies. 

Ik gebruik zelf de betaalde versie van SoundCloud. Daar upload ik alle afbeeldingen, voeg een titel, beschrijving en afbeelding toe. Verder doe ik met SoundCloud niets. Om je podcast op Spotify of Apple podcast te krijgen, maak je een account bij die platformen en daar vul je de RSS-feed van SoundCloud in, zo simpel is het. Als je een nieuwe aflevering uploadt in je hosting platform, staat deze enkele minuten later op de platforms om geluisterd te kunnen worden. 

Let op! Je publiceert je podcast dus niet rechtstreeks op Spotify of bij Apple. 

Podcasts als bron voor SEO

Als je podcasts en video’s opneemt, moet je er eigenlijk ook wat mee doen op je site. Op mijn site heb ik een totaal overzicht van alle podcasts die ik gemaakt heb. Dit overzicht doet echter niks voor ‘mijn SEO’. Waarom? Omdat het er geen context bij staat, dat maakt het voor zoekmachines lastig zo niet onmogelijk om te begrijpen waar mijn podcast over gaat en wat ik allemaal bespreek, laat staan dat de content gematched kan worden aan zoekopdrachten in Google. 

Als je er in SEO wat mee wilt, dan moet je bij elke podcast een webpagina maken met tekst en toelichting en daar je podcast in embedden. Het artikel waar jij nu naar zit te kijken, is zo’n artikel. In elke podcast aflevering deel ik zoveel kennis, visie, tips en tricks… het is zonde om dat in het audio-universum te laten staan. Daarom maak ik dus bij elke podcast een blog waarin ik behandel wat ik in de podcast bespreek. Ik vind het fijn om eerst m’n blog te schrijven en daarna de podcast met video op te nemen. Je kunt het echter ook goed andersom doen: eerst je podcast opnemen en daarna je audiobestand door AI laten transcriberen, samenvatten en uitwerken tot een artikel. Meer hierover lees je in het artikel ‘Slim content maken met AI, zo doe je dat‘. Doordat je tekstuele content toevoegt aan je pagina waarop de podcast staat, zorg je ervoor dat zoekmachines er meer mee kunnen. 

Analytics

Eigenlijk staat mijn podcast op 3 plekken: SoundCloud, Apple en Spotify. Dat betekent dat ik op 3 plekken resultaten kan zien. Bij SoundCloud kan ik zien hoeveel mensen via SoundCloud geluisterd hebben. In de backend van Spotify en Apple kan ik zien hoe mijn podcasts daar presteren. Het dashboard wijst zichzelf. Je ziet het aantal luisteraars over de afgelopen periode per aflevering. Je kunt op elke aflevering doorklikken om te zien waar mensen afhaken bijv. Ook kun je zien of mensen vragen of opmerkingen achter laten bij een aflevering.

Bij Spotify kan ik nog wel een video uploaden van elke podcast. 

Dashboard bij Spotify met prestaties van je podcast

Hier zie je een voorbeeld van wat je per aflevering kunt zien. Naast deze grafieken deelt Spotify ook informatie over je doelgroep namelijk geslacht, leeftijd en land. 

prestaties van een individuele podcastaflevering bij spotify

Zelf aan de slag

De beste tip: is begin gewoon. Als je nu niet begint, begin je nooit. En het probleem: over een jaar wilde je dat je vandaag begonnen was. Ja, het is raar om jezelf te zien. En ja, het is raar om jezelf te horen maar dat went. Bedenk ook: de eerste afleveringen worden toch door bijna niemand gezien of geluisterd, dus je hebt ook de kans om wat uit te proberen en een beetje te testen. Tegen de tijd dat je podcast serieuze aantallen luisteraars trekt, heb je al lang en breed een routine gevonden. 

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Wie aan de slag gaat met organic marketing in de B2B, kan niet om LinkedIn heen. Toch zie ik veel bedrijven worstelen hiermee. In een serie van 4 afleveringen over posten op LinkedIn vertel ik je al mijn geheimen en wat je wel en niet moet doen.

In deze eerste aflevering ga ik het hebben over zaken die je niet moet doen en leg ik ook uit waarom niet. De grap is: de een na de ander zie ik deze fouten maakt, waarschijnlijk maak jij ze ook.

In de overige afleveringen ga ik in op het kiezen van de juiste insteek, zero-click content en ghosts en natuurlijk het opbouwen van een ijzersterke LinkedIn-post.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Bijna iedereen maakt content met AI tools, maar doen dat in mijn ogen verkeerd: ze vragen AI om vanaf scratch een artikel te schrijven over het een of ander. Dat kan nooit goed gaan en het voldoet ook niet aan wat Google van je wil.
Kun je dan geen content maken met AI? Absoluut wel. Ik doe het zelf ook. De basis is cruciaal: hele goede input.

In deze podcast vertel ik je mijn geheim om aan goede input te komen en vertel ik je hoe ik tools als Whisper, Claude en Descript daarbij gebruik. Na het luisteren van deze podcast heb jij geen argument meer om geen content te maken.

Het nadeel: zelfs hoge kwaliteit content wordt niet altijd meer geïndexeerd door Google. Het is dus een hygienefactor maar er is meer voor nodig. Laten we nu beginnen bij deze eerste stap: hoe maak jij in een handomdraai waanzinnig goede content voor alle kanalen waaronder je website?

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Is het je al op gevallen? Mijn podcast heette altijd SEO Podcast by Chantalsmink.nl en nu heet-ie opeens SEO & Organic Marketing by Chantal Smink.

Ik heb dat niet gedaan voor mezelf maar omdat het vakgebied SEO zo veranderd is dat we met dingen doen voor SEO niet meer het gewenste resultaat in SEO kunnen bereiken. In deze podcast vertel ik welke dingen we niet meer voor SEO kunnen doen wel, waarom het niet meer voldoende is om resultaat in SEO te bereiken en wat er wel voor nodig is. Ik leg uit wat organische marketing is en hoe je dat aanpakt.

Deze podcast wil jij niet missen. Ik ga namelijk uitgebreid in op ontwikkelingen in online marketing, SEO en de relatie tussen je site en social kanalen. En ik geef je alvast een tipje van de sluier hoe je daar zo slim mogelijk content voor kan maken.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In deze podcast kun je alweer een interview beluisteren. Dit keer met niemand minder dan Danielle Navas-Brandt. Zij vertaalde het boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan uit het Engels naar het Nederlands en mocht daar haar eigen content aan toevoegen.

Met Danielle ging ik in gesprek over de TAYA-methode (is het nu eigenlijk gewoon een SEO-methode?), bespraken we wat cruciaal is binnen bedrijven om TAYA van de grond te krijgen, wie deze cruciale rol moet vervullen en hebben we het over obstakels binnen- en angsten van bedrijven om volledig transparant te zijn.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Een andere podcast dan je van mij gewend bent, in deze aflevering ga ik namelijk in gesprek met niemand minder dan Don Vermeer, de ex-SEO van Omoda. In deze afleveringen hebben we het over hoe hij SEO aanpakte, waar hij resultaten mee boekte, welke kansen hij ziet voor kleine- en middenspelers en hoe de toekomst van SEO eruit ziet voor webshops en e-commerce.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Bijna iedereen neemt keywords als uitgangspunt voor een SEO-strategie: kijk waar mensen naar zoeken en maak daar content over.

Het probleem: we gebruiken allemaal dezelfde tools, vinden dezelfde keywords en maken min of meer dezelfde middelmatige content. Niet niets staan SEO-teksten altijd onderaan de pagina.
Het resultaat: de index van Google puilt uit. Vind je het gek dat je je niet kunt onderscheiden?

Maar er is nog een probleem: een keyword zegt heel weinig over wat je klant nou écht zoekt. Keywords werkten ooit fantastisch maar het is gewoon te druk in Google. Het is dus tijd voor de volgende stap: je klant als basis van jouw contentstrategie. Het mooie: in de VS zie je Google duidelijk bewegen van keywords af naar concrete onderwerpen. Het keywords is niet meer dan een thema geworden, zo lijkt het.

Hoe ga jij dan meer uit SEO halen? Hoe voorkom je dat je suffe SEO-teksten gaat maken? Hoe ga jij je onderscheiden van je concurrent? Het antwoord is: QPAFFCGMIM.

Wie de QPAFFCGMIM’s van zijn of haar klant weet, weet precies welke content je nodig hebt en wat je daarin moet bespreken/behandelen.

Het voordeel: de content is veel breder inzetbaar dan enkel SEO, het is namelijk voor alle kanalen mega relevante content. Waarom? Omdat het over je klant gaat! Het is wat mij betreft dé sleutel naar een onderscheidende contentstrategie.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Wie is niet actief op social? Instagram, TikTok, Facebook, Twitter… het zijn ideale kanalen om bereik op te bouwen. In no time maak je een account aan content zou je in een handomdraai kunnen creëren (als de huisstijlpolitie mee werkt natuurlijk….)

Aan de ene kant zie ik influencers die zich volledig focussen op social media en hun website verwaarlozen. Aan de andere kant staan bedrijven die hun website volproppen met content voor SEO maar op social media echt steken laten vallen…

Hoe kun je deze twee kanalen toch verenigen? Welke rol heeft je website in je online strategie en welke rol neemt je social media in? En welke doelen horen daarbij? Wist je dat je met één contentstrategie het beste uit beide platformen kan halen? Eigenlijk vullen de platformen elkaar namelijk naadloos aan…

In deze podcast bespreek ik de voor-en nadelen van de kanalen en leg ik uit hoe je met 1 contentstrategie het beste uit beide kanalen kunt halen. Met praktische voorbeelden voor zowel in de B2B als B2C.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Google heeft het over people first SEO en people first content. Maar wat is dat nou concreet? En hoe maak je het?

In deze podcast geef ik meer input wat people first content nu precies is. Ik probeer het concreter te maken dan de input die Google geeft in de Helpful Content Update Guidelines, want dat blijft toch wat vaag.

Ook vertel ik je hoe je het maakt, wat je ervoor nodig hebt en waarom het zo ontzettend lastig is om het te maken. Oh ja! Je krijgt ook antwoord op de vraag of (people-first) content alleen voldoende is om succes in SEO te boeken…

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In bijna elke online marketing strategie staat de website centraal: hoe halen we meer uit de verschillende kanalen en krijgen we meer bezoekers naar onze site? Maar gaat ons streven van zoveel mogelijk (gratis) verkeer nog wel hand in hand met de ontwikkelingen in online? Hoe realistisch is het nog om te blijven streven naar jaarlijks meer gratis verkeer naar je site?

De grote platformen hebben hele andere belangen dan maar gratis verkeer naar jouw site blijven sturen. Is het tijd om dit onder ogen te zien? En wat ga je eraan doen? Is het verhaal: wie verkeer wil, moet het maar kopen? En waarom is ook dat niet zonder gevaar?

Een podcast waarin ik mijn overdenkingen met je deel en je uitdaag om te gaan kijken hoe de verhouding tussen bereik en verkeer bij jou eigenlijk is.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In deze podcast vertel ik hetzelfde als wat ik op 8 juni 2023 heb verteld op Emerce Digital Marketing Live in Amsterdam.

Op dit moment hebben we in SEO te maken met 4 problemen die behoorlijk veel impact hebben. Deze 4 problemen dwingen iedereen eigenlijk al tot het omarmen van een nieuwe aanpak van SEO (SEO nieuwe stijl) waarbij niet keywords het uitgangspunt zijn maar de QPAFFCGMIM’s van je klant (wattes?!)

Maar zelfs dan moeten we eerlijk zijn en onder ogen zien dat we nog een grote uitdaging hebben: blijft SEO als kanaal waardevol om de investeringen te kunnen verantwoorden? Vraagt de tijd waarin we leven niet om een andere aanpak, een waarbij we transformeren van SEO naar Organische Marketing waarbij SEO een logisch gevolg is.

In deze podcast praat ik over twee klant cases waarbij we hebben besloten het anders aan te pakken en hoe dat toch tot succes in SEO heeft geleid.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

English recording of what I talked about at Emerce Digital Marketing Live 2023 at Amsterdam NL.

I talk about the 4 problems we currently face in SEO and why we should have another approach to SEO. But there is one major issue: is SEO still a channel that brings us what we are looking for? I am very much afraid we cannot justify the investments anymore when we are doing things for SEO. So this is why I think we should transform from SEO to Organic Marketing. In this apprach succes in SEO is a logical outcome.

I talk about two client cases in which I have taken this other approach and what it brought to us in SEO.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Welcome to my very first podcast in English. In this podcast I would like to start a discussion whether or not content should still be produced by the SEO department. In case you are wondering: in my opinion creating great content and building E-E-A-T takes more than the SEO department can provide. The SEO department adopted the creation of content when nobody saw the opportunities. But living in 2023 we should see that content is a hygiene factor for marketing and building up authority. Especially in times where everyone can create content, you need the best content to build up authority and cut through the noise.

In this podcast I share my light on this subject in 14 minutes.

Music: Snapp Happy – Silvermansound. com

Ja, je leest het goed. Ik denk dat het creëren van content niet langer een verantwoordelijkheid moet zijn van de SEO-afdeling. Ik snap dat je nu denkt: WTF zegt zij nou? Hoe kun je dat zeggen? SEO is content en content is SEO.

In deze podcast leg ik je uit waarom ik denk dat het tijd is om de creatie van content over te dragen aan een aparte afdeling die content creëert voor alle kanalen. En vergis je niet: natuurlijk heb ik een hart voor SEO. Juist daarom denk ik dat we dit onderwerp moeten bespreken. Wie in de toekomst het beste uit SEO wil halen, kan niet meer uit met het maken van content voor enkel SEO.

Deze podcast hoort bij het artikel ‘Content hoort niet meer bij de SEO-afdeling te liggen’ dat op vrijdag 26 mei gepubliceerd is op Marketingfacts.nl

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Chantal Smink vraagt zich in deze podcast af waarom SEO’s nog steeds title tags en meta descriptions maken. Ze merkt op dat Google sinds 2014 al afwijkt van de ingevulde meta descriptions en dat ze ook met de titels hebben geëxperimenteerd. Ze vraagt zich af waarom Google nog steeds vraagt om title tags en meta descriptions in te vullen. Is het omdat ze er zelf niet goed in zijn om de essentie uit een tekst te halen?

Chantal wijst erop dat Google recentelijk Generative AI heeft aangekondigd waarmee ze antwoorden kunnen genereren op basis van gestelde vragen. Als Google dit kan, zouden ze ook de essentie uit een tekst moeten kunnen halen. Ze vermoedt dat SEO’s graag controle willen hebben over de title tags en meta descriptions en dat ze het zelf willen kunnen bepalen. Chantal geeft voorbeelden waarin Google al begrijpt waar een tekst over gaat, zelfs zonder dat het specifieke keyword in de title tag of meta description voorkomt.

Ze vraagt zich dus af waarom we nog steeds extra informatie moeten toevoegen om Google duidelijk te maken waar de tekst over gaat. Ze suggereert dat het tijd is voor Google om te zeggen dat title tags en meta descriptions niet meer nodig zijn, zodat SEO’s hun tijd kunnen besteden aan het maken van waardevolle content.

Chantal erkent dat SEO’s misschien willen dat ze zelf de controle houden, maar vraagt zich af of het eerlijk is om dat van Google te vragen, aangezien Google vooral bezig is met zijn eigen belangen. Chantal nodigt de luisteraar uit om na te denken over waarom we nog steeds title tags en meta descriptions maken en of het niet prettiger zou zijn als Google dit werk van ons overneemt met behulp van AI-tools.

Ook doet ze indirect een oproep aan Google om te overwegen om dit te veranderen en ons de mogelijkheid te geven om onze tijd nuttiger te besteden. Deze beschrijving is gemaakt door ChatGPT op basis van het transcript van deze podcast.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Het is tijd om het ook eens te hebben over de waarde van branded verkeer. Dit wordt namelijk flink onderschat en wordt ook nog wel eens op neergekeken. Ik sprak nog nooit een bedrijf dat aandacht had voor het aandeel branded verkeer, sterker: het aandeel moest altijd kleiner ten gunste van non-branded verkeer. In deze podcast bespreek ik waarom ik dat eigenlijk raar vind en denk dat we niet afhankelijk moeten zijn van non-branded verkeer uit SEO.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com