SEO-podcasts

Afgelopen week voerde Google een aantal wijzigingen door op het gebied van Page Experience. Zo is Page Experience (beter bekend van het onderdeel Core Web Vitals) niet langer een ranking factor. Waarom doet Google doet en wat betekent dit voor jouw to do lijst als je met de CWV’s aan de slag wil?

De andere belangrijke update is een wijziging in de richtlijnen van de Helpful Content Update. Zo voegde Google E-E-A-T toe maar bovenal zegt Google dat jij jezelf drie belangrijke vragen moet stellen als het aankomt op jouw content. Welke vragen dit zijn hoor je in deze aflevering.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Binnen SEO kennen we 4 pijlers: techniek, sitestructuur, content en links. Hoe belangrijk is elk onderdeel? Is techniek echt zoveel tijd en geld waard? Kun je met alleen content en wat links al goed ranken?

In deze podcast geef ik antwoord op deze vragen, leg ik uit waar het allemaal van afhangt en geef ik aan welke pijler wat mij betreft de allerbelangrijkste is en nee dat is niet content of links of techniek.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In een tijd waarin je moet strijden om de aandacht van je potentiële doelgroep is het maken van sterkte titels en het bepalen van de juiste invalshoek cruciaal voor je succes

In deze podcast leg ik je uit hoe je titels maakt waar mensen wél op klikken zowel op LinkedIn als in SEO en op je website.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Je kijkt naar de resultaten van jouw mooie content en vraagt je af: waarom doen bepaalde blogs of artikelen het zo slecht? Waarom klikt niemand door naar mijn content? Wat doe ik verkeerd? Vrij simpel: je maakt ergens één simpele maar cruciale fout. In deze podcast leg ik je uit wat deze fout is en hoe je die in het vervolg kunt voorkomen.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In de podcast over ROI en SEO gaf ik aan dat we dingen eigenlijk niet meer voor SEO moeten doen. Ik heb daar nog heel veel over te delen met je dus daarom een vervolg op die podcast: waarom we dingen niet meer voor SEO moeten doen.

In deze podcast vertel ik hoe SEO ging toen ik in 2010 begon en wat ik toen zelf deed voor SEO en hoe ik erbij gekomen dingen om een andere reden te doen.

Wie alle ontwikkelingen van een afstandje bekijkt, kan niet anders dan concluderen: SEO verandert. We krijgen in verhouding minder klikken dan vroeger. Google lanceert meer features dan vroeger en met Google Bard is het helemaal de vraag wat de gevolgen zijn. SEO is echt niet morgen weg en verdwijnt nooit helemaal, maar als je het allemaal ziet gebeuren: moeten we dingen dan nog voor SEO doen of kunnen we beter een ander motief kiezen waarbij het resultaat (zichtbaarheid in SEO) ook behaald kan worden.

Music: Snapp Happy – Silvermansound

Om akkoord te krijgen voor investeringen is het vaak nodig een business case te maken waaruit blijkt wat de ROI is. Voor investeringen in SEO is dat vaak niet anders. Als bedrijven moeten kiezen waar het geld aan uitgegeven wordt, zullen ze de investering kiezen die ze het meest zal opleveren.
In deze podcast leg ik je uit hoe je de ROI van SEO zou kunnen berekenen, maar bespreek ik ook waarom dit bijna hetzelfde is als vragen naar de ROI van 2 ons groente en 2 stuks fruit.

Music: Silverman Sound – Snapp Happy

Wie dagelijks bezig is met SEO voor zijn/haar webshop is waarschijnlijk bezig met het maken van content om te publiceren op productoverzichtspagina’s. Voor nu hartstikke goed, maar wie in de VS kijkt, ziet een aantal belangrijke ontwikkelingen die we mogelijk ook in Nederland gaan zien.

Gooi niet meteen je hele SEO-strategie om, maar zorg wel dat je weet wat er gebeurt zodat je je hiervoor klaar kunt gaat maken. Het zijn geen dingen die je namelijk snel even doet op het moment dat we hier dezelfde soort zoekresultaten gaan zien.

In deze podcast vertel ik je in 11 minuten wat de meest belangrijke ontwikkelingen zijn. Wie meer wil weten kan de print screens en toelichting lezen op mijn blog.

Wil je nog meer lezen? Pre-order dan nu het SEO e-magazine voor webshops. Dit online magazine verschijnt half april en staat bordevol informatie die voor webshops van belang is!

Er komt een nieuwe update naar Nederland namelijk de product reviews update van Google. Deze update was al langere tijd uitgerold voor Engelstalige zoekopdrachten, maar vanaf 21 februari wordt de update ook uitgerold naar het Nederlands. Heb jij een webshop of ben jij een affiliate en vergelijk jij producten om content te maken zoals ‘wat is de beste x’, dan moet je even alert zijn op deze update.

In deze podcast leg ik je hier alles over uit. Op mijn website vind je trouwens een voorbeeld van een review die ik zelf ooit maakte en tijdenlang stijf op 1 stond in Google.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Aanstaande woensdag gaat Google hoogstwaarschijnlijk hun eigen chatbot aankondigen, de tegenhanger van ChatGPT die door Bing is/wordt ingelijfd.

Wat gaat het betekenen voor SEO en jouw non-branded verkeer als Google met een chatbot komt? Blijft SEO wel een relevant kanaal?

Ik ben behoorlijk pessimistisch over de gevolgen voor de bedrijven die de afgelopen jaren afhankelijk waren van non-branded verkeer uit SEO. De omzet zal zeker overeind blijven, maar qua verkeer kan het niet anders dan dat je gaat inleveren.

In deze podcast ga ik het hebben over het zoekgedrag van de consument, de rol van branded verkeer, een hersenkraker die je toch echt moet gaan oplossen en hoe je in een veranderende wereld duurzaam bestaansrecht kunt opbouwen.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Een keyword kan meerdere intenties hebben, waar of niet waar?

“Doe keyword onderzoek en breng de intentie in kaart, ga vervolgens content maken die bij de intentie past”. Deze tip lees ik op veel plekken op het wereldwijde web.

De tip gaat ervanuit dat een SERP een duidelijke intentie heeft. In Nederland is dat nog in grote mate het geval, maar wie in de VS kijkt ziet dat de zoekresultaten van één keyword enorm veel verschillende intenties bevat.

Hoe zit dat en wat zegt Google hier zelf over?

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

SEO is een belangrijk kanaal binnen de recruitment, toch maken bijna alle bedrijven een cruciale fout die ervoor zorgt dat ze weinig SEO-verkeer binnenhalen.

Daarnaast zit je als recruiter met een aantal uitdagingen: Google for Jobs en de grote spelers staan altijd boven jou op zoektermen als [vacature + functietitel]. Als je dit spel mee wilt spelen en met hen wilt concurreren, dan helpt het niet als je vacatures op een werkenbij-site staan en constant online en offline gaan. Maar een veelgezien trucje (je verlopen vacatures online laten staan) is ook niet de oplossing.

Hoe moet je het dan wel? Wat kun je daarvan verwachten? En zijn er kansen die de grote spelers laten liggen (het antwoord is ja!).
Je hoort het in deze podcast.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

In deze speciale editie van mijn podcast kun je het audiobestand horen van een blog dat ik schreef voor Marketingfacts: CMO, we móeten het even over SEO hebben.

Naar aanleiding van een vraag op Linkedin kreeg ik reacties waar ik toch wel van schrok. Het is de hoogste tijd om even aandacht te vragen van de CMO voor SEO. Niet om te vertellen hoe het moet (dat kun je al overal op het internet lezen) wel om te vertellen wat er voor nodig is en waarom dat ook op het bordje van het C-level ligt.

Music: Snapp Happy – Silvermansound.com

Toegevoegd:

SEO staat nooit stil, ook dit jaar gebeurde er weer een hoop: meerdere updates van het Product Reviews Algoritme, een Helpful Content Update, een Link Spam Update, Search on 2022 waar Google grote wijzigingen aan de SERP aankondigde, EAT dat werd EEAT en nog heel veel meer. 

In deze podcast praat ik je in 37 minuten helemaal bij en bespreek ik ook wat deze veranderingen betekenen voor de manier waarop jij SEO nu aanpakt want je zult je strategie maar ook je tactische invulling toch echt aan moeten gaan passen. De lat van Google komt namelijk echt hoger te liggen en als je ook nog mee wilt profiteren van Shop the Look en de verschuiving van listers naar producten (de organische variant van Google shopping) zul je wat andere werkzaamheden op je to do lijst moeten gaan zetten!

Oh oh oh wat is er veel gezegd en geschreven over ChatGPT. Toch wil ik het nóg een keer heel kort met je over ChatGPT hebben. 

Hoe meer ik erover las, hoe vaker ik zag dat door AI gegenereerde content te herkennen is door AI. Ik was benieuwd en ging op onderzoek uit. Ik vond een tool en testte het zelf…. 

In 5 minuten praat ik je bij wat de tool mij wist te vertellen…

Zul je net zien: heb je allemaal mooie content gemaakt over E-A-T, zet Google gewoon van de ene op de andere dag een letter ervoor. E-A-T is sinds 15 december E-E-A-T.

Benieuwd waar deze tweede E voor staat, wat er stiekem nog meer veranderd is in de guidelines en wat dit allemaal betekent voor jouw content de praktische tips die ik eerder deelde? Ik praat je in nog geen 10 minuten bij!

Over ChatGPT is al veel gezegd en geschreven. Toch vind ik het nodig om je in 17 minuten wat invalshoeken te geven. Binnen enkele dagen is Google afgeschreven en het vak van copywriter dood verklaard. Toch denk ik dat dit te voorbarig is. Ja, ChatGPT kan dingen die je versteld doen staan maar het zal op korte termijn niet gauw Google kunnen vervangen…(hooguit aanvullen). Wil je weten waarom? Ik vertel het je in deze podcast.

Liever lezen? Nee, ChatGPT gaat niet morgen Google vervangen