SEO-podcasts

Als rankings niet hét meetinstrument om je SEO-prestaties te meten zoals ik in aflevering 8 zeg, hoe kun je dan wél in kaart brengen hoe SEO presteert en wat SEO bijdraagt? Want er gebeurt een hoop in de SERP en dat invloed heeft op je resultaten. Zo kan het zijn dat je SEO-verkeer groeit, maar dat de omzet minder hard mee groeit of dat een blog wel verkeer trekt maar geen conversies oplevert. Hoe zit dat? En wat zijn wat mij betreft de kpi’s om de échte waarde van SEO in kaart te brengen? In deze 10e en laatste podcast voor de zomerstop ga ik hier dieper op in!

Liever lezen? KPI’s van de toekomst om succes SEO te meten

In deze negende podcast gaat het over de vraag of je als bedrijf überhaupt iets met SEO moet. Het valt me namelijk op dat veel mensen SEO als een doel zien en niet als een middel: SEO bestaat en dus moeten we allemaal op nummer één ranken in Google en daar doen we alles voor. Toch denk ik dat we eerst even stil moeten staan bij waarom we iets met SEO willen, wat dat dan is, of dat gaat werken en of ranken überhaupt mogelijk is. Want dat SEO bestaat, wil niet zeggen dat je er iets mee kan, moet en wil.

Liever lezen? Nee, je móet niets met SEO

In aflevering 7 heb ik je een aantal tips gegeven om je te helpen goede content te maken. Ik heb daarbij gezegd dat je er waarschijnlijk enorm mee kunt scoren in SEO, maar niet qua rankings. Ik kan me voorstellen dat die uitspraak wat vragen oproept, daarom ga ik in deze podcast uitgebreid praten over rankings. Want wat mij betreft is deze manier van het meten van SEO-prestaties redelijk achterhaald. Hoge posities zijn wat mij betreft geen garantie voor groei in SEO.

Liever lezen? Waarom ik geen rankings monitor

Wat is goede content en hoe maak je dat? Veel mensen in de SEO-industrie vinden dat content begint met keyword onderzoek. Veel mensen starten dan ook hiermee, maar inmiddels weet je dat ik daar geen fan van ben. Maar als keywords niet je uitgangspunt zijn, hoe maak je dan goede content? Wat is goede content eigenlijk? Waar plaats je het en hoe pak je dit proces aan?

Liever lezen? Het geheim van goede content

Als je mijn blogs of podcasts een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat ik groot fan ben van horizontale SEO. Deze term heb ik zelf bedacht om aan te geven dat het niet gaat om zo hoog mogelijk ranken, maar zo breed mogelijk zichtbaar zijn in Google. Want doordat iedereen bezig is met keywords en rankings ligt er een groot deel van de markt zo goed als open. In deze podcast vertel ik waar ik denk dat de kansen nog wél liggen.

Liever lezen? 10 vragen over horizontale SEO

Veel mensen denken dat als ze keyword onderzoek doen, content schrijven en links regelen ze vanzelf hoger gaan ranken. Wat mij betreft is dit zwaar achterhaald. Het werkt in sommige markten vast nog (even) maar dit is niet meer de toekomst. Artificial Intelligence en Machine Learning vormen een groot deel van het algoritme. En daarbij verdient Google het geld met ads. Een hele sombere podcast over de toekomst van SEO.

Naast dat het niet eenvoudig is om hoger te ranken in Google, is de nummer 1 positie in mijn belevening ook echt niet zalig makend. Je staat in veel gevallen nog steeds ver buiten beeld en de meeste ‘keywords’ zeggen nog weinig over wat iemand zoekt. Daarnaast: ik zie steeds meer dat het aantal kliks terugloopt op nummer 1 posities terwijl de vertoningen groeien of gelijk blijven. Iemand steelt dus mijn kliks. In deze tweede podcast vertel ik je hier meer over.

Liever lezen? Ontwikkelingen in de SERP