SEO: gratis verkeer uit Google

SEO staat voor Search Engine Optimization, het gaat om het vindbaar maken van websites in zoekmachines. Het vakgebied is nog geen 15 jaar oud. Traditioneel gezien kun je aan 4 ‘knoppen’ draaien als je meer uit SEO wilt halen: techniek van je website, je sitestructuur, content en backlinks.

Deze 4 elementen omvatten een heleboel activiteiten waar je aan kunt werken. Het zijn dus eigenlijk allemaal container begrippen. Wil je meer weten over deze elementen of wat er binnen deze 4 vakgebieden gebeurt, klik dan op de afbeeldingen voor meer informatie.

Techniek

Techniek als element binnen SEO

Structuur

Sitestructuur als element binnen SEO

Content

Content als element binnen SEO

Links

Linkbuiding als element binnen SEO

SEO-Strategieën

SEO strategie

Er zijn verschillende doelen en strategieën die je kunt naleven. Zo kan het zijn dat je zo hoog mogelijk wil ranken op zoekwoorden met veel zoekvolume. Dit is een SEO-strategie gericht op de short tail en met name geschikt voor grote spelers. Ben je zelf geen grote speler, dan heb je het mogelijk steeds lastiger om in SEO om mee te doen. De grote spelers moeten dagelijks alles uit de kast halen om elkaar voor te blijven. Als jij geen mega grote budgetten hebt of net komt kijken, dan kan het lastig zijn om deze (meest voor de hand liggende) strategie na te streven, wellicht past een long tail strategie beter bij je. Lees meer over SEO-strategieën.

Doelen & KPI's

Het doel wat iedereen instinctief nastreeft, is zo hoog mogelijk ranken op een aantal felbegeerde zoektermen. Hoewel dit een logisch doel lijkt, is het goed om hier nog eens beter over na te denken. De algemene veronderstelling is dat je alles uit SEO hebt gehaald als je op 1 staat op die ene zoekterm, maar niets is minder waar. Er is nog een heleboel meer wat je met SEO kunt bereiken.

Daarnaast wordt SEO vaak als een opzichzelfstaand kanaal gezien. Maar ook dat is niet helemaal juist: met alle ontwikkelingen in de zoekresultaten is het nog maar de vraag hoe lang je nog mag verwachten dat SEO verkeer blijft opleveren.

Lees meer over de doelen en KPI’s van de toekomst

De toekomst van SEO

Het lijkt alsof Google geen concurrenten heeft, maar dat is een misvatting. Google is een plek waar mensen hun zoektocht beginnen op weg naar informatie of om een product te zoeken. Als het puur gaat om het zoeken naar informatie, dan is er op dit moment waarschijnlijk geen beter alternatief. Natuurlijk is er ook YouTube als zoekmachine waar je heel veel content kunt vinden en kan ook Spotify een startpunt zijn. Maar in veel gevallen zie je dat mensen vaak starten in Google.

Is iemand echter op zoek naar een specifiek product, dan wordt het een ander verhaal. Een grote groep mensen gaat direct naar AliExpres of Amazon om iets te kopen. Op commercieel vlak, heeft Google dus wel degelijk concurrentie. Google zal er dus van alles aan moeten doen om constant relevanter te blijven.

Dat heeft de nodige gevolgen voor SEO. Mensen willen zo snel mogelijk de informatie vinden die ze zoeken. Steeds vaker zie je dat Google dan ook direct die informatie toont in de zoekresultaten. Denk aan featured snippet of de Mensen vragen ook module.

Maar Google is hard bezig om zich nog verder te ontwikkelen. In 2021 kondigden ze het MUM-algoritme aan. Een algoritme waarmee Google in staat is om content in 75 talen te begrijpen en te produceren. Het doel van Google is om zelf de expert op elk vakgebied te worden. De vraag is wat dit gaat betekenen voor Google. Het valt niet te verwachten dat Google geen links naar websites meer zal laten zien, maar mogelijk krijgt SEO wel een kleinere rol. Omdat we MUM nog niet toegepast hebben zien worden, is het nu vooral koffiedik kijken. Dat wordt afwachten dus.

De SERP: zoekresultatenpagina

Een van de onderwerpen binnen SEO die ik zelf mega interessant vind, maar waar over het algemeen te weinig aandacht voor is, zijn de zoekresultaten. Binnen SEO heeft iedereen het vooral over updates aan het algoritme, maar updates aan de SERP zijn wat mij betreft interessanter. 
Hoezo dat? Van updates aan het algoritme weet je dat ze komen en je weet ook wat je in grote lijnen kunt verwachten. Updates zijn óf gericht op het herkennen van webspam en manipulatie óf Google probeert beter te begrijpen hoe een menselijk gesprek gevoerd wordt en hoe mensen naar informatie zoeken, vaak hangt de oplossing van Google samen met AI. Dit is wat kort door de bocht, maar Google streeft telkens naar maximale relevantie en haalt daar alles voor uit de kast. 

De voorkant echter van Google, dat is ons speelbord. Hier moeten we ons verkeer binnenhalen. We kunnen ons druk maken om de invloed van algoritme op onze posities, maar het lijkt wel alsof niemand ziet dat onze posities in het algemeen een flinke plek zijn verschoven op het speelbord. Het is alsof wij een spelletje aan het dammen zijn, terwijl de tegenstander stiekem het speelbord heeft vervangen door een schaakbord. 

In de afbeelding hieronder zie je hoe de zoekresultaten er in 2010 nog uitzaken, met dank aan Eduard Blacquière die deze screenshot bewaard heeft:

De SERP in 2010

Inmiddels is de SERP niet meer te herkennen en zien we nieuwe elementen zoals Google Shopping, Knowledge Graphs, Local Packs, Mensen vragen ook etc. En dan is er nog het nodige aangekondigd dat momenteel alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is. 

De verandering van de SERP heeft grote gevolgen voor de doelen en KPI’s die je aan SEO kunt stellen. 

SEO podcast

Chantalsmink.nl SEO podcast

Wil jij meer weten over SEO? In mijn SEO-podcast op Spotify vertel ik je alles wat je moet weten.

Het zijn meestal afleveringen van 10 minuten zodat je ook even kunt luisteren tijdens een korte wandeling!

Blogs over SEO

Meer leren over SEO

Wil jij alles leren over SEO? Dan vind je vast het handboek SEO & Contentstrategie interessant. In dit handboek leg ik uit wat er in SEO gebeurt, waarom we de strategie moeten omgooien en hoe je voor de toekomst een solide basis kan leggen met content.

Ben je geen lezer? Dan is de training SEO-ontwikkelingen en contentstrategie iets voor jou. Tijdens deze training vertel ik je in een klein groepje alles wat je moeten weten over SEO en gaan we een basis leggen voor jouw contentstrategie.

Volg mij op Insta voor tips en nieuws over SEO

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO