Ontwikkelingen in SEO: feiten en cijfers (2020)

Wie dagelijks met SEO bezig is, weet wat er speelt in de SERP. Maar wie wat meer afstand heeft en niet de internationale blogs volgt, kan ongemerkt veel missen. Tijd om drie belangrijke ontwikkelingen op een rijtje te zetten waaruit blijkt dat SEO nauwelijks meer meedoet op toptermen. Is SEO dood?

1. De SERP puilt uit

Hieronder zie je een afbeelding van de SERP (Search Engine Result Page) op een top keyword, in dit geval elektrische fiets. Boven de vouw zie je nog maar één organisch resultaat, dit resultaat heb ik in de afbeelding hieronder gemarkeerd met een gele stip. Hoewel niet ontzettend nieuw, is het wel belangrijk om dit fenomeen te blijven volgen omdat Google regelmatig iets nieuws bedenkt om de organische resultaten op toptermen steeds verder weg te drukken.

In een tijdperk waar al snel meer dan 50% van de bezoekers met een mobiel apparaat komen, is het ook goed om eens te kijken hoe de SERP er op een mobiel uitziet:

mobile serp on top term

 

Wat opvalt is dat je de eerste SEO-resultaten pas na een aantal keer scrollen voorbij ziet komen. Een groot deel van de (mobiele) SERP is dus voorbehouden aan advertenties. Niet zo raar natuurlijk van Google, dat is immers waar ze het geld mee verdienen.  Als er een lokale intentie aan een zoekopdracht zit, worden de organische resultaten nog verder naar beneden geduwd, ook dat zie je in de scroll hierboven. En dit is niet alles….

2. Steeds meer zero-clik results

De afgelopen jaren is er een enorme stijging van het aantal zero-click results. Een zero-click resultaat is het resultaat waarbij Google direct in de SERP het antwoord geeft, zie het voorbeeld hieronder:

voorbeeld zero click result

Uit data van SparkToro blijkt dat in 2016 “nog maar” 41,57% van de mobiele zoekopdrachten leidde tot een zero-clicks result. In 2018 is dat aandeel gestegen tot 61%. Als die trend zich zou doorzetten dan zou dit jaar 81% van de mobiele zoekopdrachten kunnen leiden tot een zero-click result.

sparktoro on zero clicks in the SERP

 

Uit data van juni 2019 van SparkToro blijkt dat bij elkaar opgeteld momenteel zo’n 50% van de zoekopdrachten leidt tot een zero-click result. Uit hun data blijkt ook dat dit fenomeen zich met name afspeelt op de populaire zoekopdrachten en minder op zoekopdrachten in de long tail.

Toevallig publiceerde Search Engine Land gisteren de resultaten van een nieuw onderzoek naar klikgedrag en de SERP. Dit onderzoek bevestigt in grote mate dat het aandeel no-click results niet meer te missen is, wel liggen hun cijfers lager dan die van SparkToro. Op desktop zou momenteel 33,5% van de resultaten een no-clik result zijn tegenover 55% op een mobiel.

no click vs click op mobiel en desktop

Uit hun onderzoek blijkt  ook dat als er betaalde advertenties getoond worden, het percentage no-click results veel lager is dan wanneer er geen ads getoond worden. Met andere woorden: ads boven no-click results en ook dat is natuurlijk niet vreemd. Google wil de gebruiker graag heel goed helpen, maar natuurlijk niet ten koste van hun eigen portemonnee.

search behavior ads no ads

 

3. CTR op nummer 1 positie drastisch gedaald

Uit het onderzoek van Search Engine Land blijkt ook dat de CTR van een nummer 1 positie in grote mate afhangt van de query. Op branded zoektermen is de gemiddelde CTR rond de 70%, op non-branded zoektermen daalt de CTR van de nummer 1 positie naar gemiddeld 20%. Het is een logisch gevolg van de hierboven genoemde ontwikkelingen.

desktop ctr branded non branded

Uit deze ontwikkelingen kun je wat mij betreft opmaken dat SEO nauwelijks nog een rol speelt op toptermen. Toptermen zijn in grote mate voorbehouden aan Ads en andere soorten resultaten. En sta je organisch hoog op een topterm, dan kom je er eigenlijk nog steeds bekaaid van af. Dit betekent hoe dan ook het nodige voor jouw SEO-strategie.

Er is hoop!

Is SEO dan nu toch echt dood? Nee joh, ben je gek! Uit data van Sparktoro blijkt namelijk dat er voor elke paid klik, momenteel nog zo’n 15 SEO kliks zijn. Ok, dit waren er ooit 20, maar met een verhouding van 15:1 is de markt nog steeds ongelofelijk groot. De grafieken uit het onderzoek van Search Engine Land bevestigen dit. Als je kijkt naar de taartgrafieken zie je dat op mobiel nog steeds zo’n 55% van de zoekopdrachten leidt tot een organische klik en op desktop is dit ruim 60%. Met andere woorden: het is niet makkelijk, maar SEO is echt alive and kicking. Wel moet je, zoals hierboven gezegd, goed nadenken over je SEO-strategie. Toptermen zijn voor veel websites geen reëel streven meer. In het artikel ‘SEO van do-kanaal naar ondersteuning in de attributie?’ leg ik je hier meer over uit.