Links, linkbuilden en het linkprofiel

Google was de eerste zoekmachine die verwijzingen van de ene website naar de andere als element meenam in het algoritme. Google zit zo’n verwijzing, een hyperlink, als een aanbeveling. Op het moment dat website A naar website B verwijst, dan moet website B wel heel goed zijn. 

Google Penguin

Vanaf het moment dat duidelijk werd dat links een onderdeel waren van het algoritme, barstte de hel zo’n beetje los. Er ontstond een hele industrie van linkbuilding bedrijven die tegen betaling links naar je website regelen. Deze industrie bestaat nog steeds, maar heeft roerige tijden gekend. Toen Google er met de Penguin update in 2012 in was geslaagd om linkspam te herkennen, zijn er harde klappen gevallen, vooral in de VS. Maar de afgelopen tijd lijkt de linkbuilding business weer op te krabbelen. Mogelijk heeft ermee te maken dat links nog steeds goed werken en dat Google steeds vaker links negeert in plaats van bestraft. Hierdoor wordt het risico dat je loopt kleiner. 

Van linkbuilding tot digital PR

Momenteel wordt er vaak gesproken over verschillende vormen van linkbuilding. Zo heb je het ouderwetse linkbuilding waarbij je tegen betaling van een vast bedrag per maand een vast aantal links krijgt vanaf andere website. Aan de andere kant van het spectrum staat digital PR of ook wel outreach genoemd waarbij het idee is dat je links verdient door waarde toe te voegen maar vaak wel hulp krijgt bij het daadwerkelijk verkrijgen van links. 

Links krijgen was nog nooit zo moeilijk

Het ontvangen van een inkomende link naar je website is alles behalve eenvoudig. Het is algemeen bekend wat de waarde is van een link voor de ontvangende site. Dat betekent dat veel websites niet snel een (gratis) verdienende link naar je website zullen leggen. Op mijn website zie je dat ik waar nodig altijd link naar een externe website, maar het voelt soms alsof ik de enige ben die dat doet. 

Wil je links krijgen, dan zul je een hele slimme strategie moeten ontwikkelen, een doorzetter zijn én om kunnen gaan met tegenslag want in sommige gevallen zullen je inspanningen maar weinig opleveren. 

Kwaliteit vs kwantiteit

Goed om te benadrukken is dat het binnen links niet gaat om de hoeveelheid links naar je website, het gaat om het aantal relevante links. Je wilt links vanaf websites die op de een of andere manier gerelateerd zijn aan jouw onderwerp.

Een link vanaf een pagina die gaat over koelkasten, taart en auto’s naar jouw pagina over toetsenborden, is zo’n typisch voorbeeld van een irrelevante link. Waarschijnlijk klinkt dit voorbeeld een beetje vreemd, dat is dan een goed teken dat je hier niet mee bekend bent. Kijk je echter dieper in linkprofielen van websites dan zie je wel degelijk voorkomen dat websites links ontvangen vanaf pagina’s waarbij meerdere onderwerpen op 1 pagina behandeld worden. 

Metrics

Binnen SEO wordt er vaak over verschillende metrics gesproken zoals domein autoriteit (Moz), Trust Flow (Majestic) en Citation Flow (Majestic). Dit zijn metrics die ontwikkeld zijn door externe tools en op de een of andere manier een waarde vertegenwoordigen. Het is goed om te benadrukken dat Google NIET met deze waardes werkt. Vroeger werkte Google met Page Rank maar die metric is als sinds 2014 niet meer openbaar. Onlangs gaf Google nog bij monde van John Mueller aan dat Google geen ‘overall domain authority’ scores gebruikt. 

Blogs over SEO

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO