Ontwikkelingen & Trends in SEO (2022/2023)

Er gebeurt een hele hoop in Google en SEO en deze ontwikkelingen beinvloeden jouw SEO-strategie, tactieken resultaten.

Ik zit dagelijks bovenop de ontwikkelingen in Nederland én de Verenigde Staten, daar zien we nieuwe features en modules namelijk als eerste. Wie wil weten hoe SEO in Nederland zich ontwikkelt, moet dus kijken in de VS.

Wat we aan ontwikkelingen in SEO zien:

  • constant nieuwe modules waarin Google direct informatie geeft: Buying Guide (VS), Mensen vragen ook, maar ook informatie over symptomen, behandelingen etc. 
  • indexatie van YouTube en TikTok en de weergave van deze filmpjes in de zoekresultaten (VS)
  • de opkomst van een productmodule op money keywords (VS)
  • Google die niet langer zomaar alles op het web indexeert
  • de verschuiving van lister pagina’s naar informatieve content (VS)
  • algoritmes zoals Google MUM en Google EAT

Van alle belangrijke trends en ontwikkelingen houd ik telkens een blog bij waar je meer kunt lezen over wat het is, wat de gevolgen zijn en wat je ermee of ertegen kunt doen.

Alle ontwikkelingen in SEO (2022) op een rij

Download gratis: ingrjipende ontwikkelingen in SEO

WHITEPAPER:
7 ontwikkelingen in SEO die je business ingrijpend kunnen gaan veranderen

Ontwikkelingen die ik niet interessant vind

SEO staat niet stil, elke dag gebeurt er wel iets in Google wat invloed heeft op ons vakgebied. Sommige ontwikkelingen vind ik echter belangrijker dan andere.

Welke ontwikkelingen vind ik niet interessant:

  • “dagelijkse” algoritme updates
  • schommelingen in rankings (al dan niet als gevolg van algoritme update)

Ik vind deze niet zo interessant omdat je op je klompen kunt aanvoelen dat Google hiermee bezig is. Google probeert constant om de beste sites te laten zien aan de gebruiker en de minder goede sites eruit te filteren. Ook wil Google beter snappen wat gebruikers nou echt zoeken en welke content daar echt antwoord op geeft.

Je kunt dus zeggen dat Google steeds probeert om menselijke communicatie te begrijpen. De meeste algoritme update hebben betrekking op deze doelen.

Ontwikkelingen die ik wél interessant vind

Een aantal ontwikkelingen vind ik zelf wel weer mega interessant. Het gaat dan met name om ontwikkelingen op het gebied van doorbraken:

  • Google Panda/Penguin die gericht waren op het herkennen van spam
  • Hummingbird, Rankbrain en Fred
  • Google MUM waarmee Google met behulp van AI zelf ingewikkelde vragen wil beantwoorden

En dan zijn er nog ontwikkelingen in de SERP, die vind ik zelf misschien nog wel het meest interessant. Denk aan de opkomst van Mensen vragen ook, het buiten beeld schuiven van SEO, het tonen van steeds meer informatieve content op generieke zoekwoorden.

Deze ontwikkelingen beïnvloeden namelijk direct de kansen die SEO biedt. Als we zien dat informatieve content gaat ranken op generieke keywords zoals witte wijn en mascara ten koste van overzichtspagina’s dan is dat een ontwikkeling waar we heel alert op moeten zijn. Dit vraagt namelijk dat jij je SEO-strategie direct bijstuurt.

Vragen over ontwikkelingen in SEO

Welke ontwikkelingen in SEO (2022) zijn het meest interessant?

Wat mij betreft zijn de veranderingen in de zoekresultaten het meest interessant. Van het algoritme weet je namelijk dat het verandert en dat Google probeert de meest relevante partij te herkennen. Dit kan betekenen dat jij een positie daalt of stijgt. Maar de veranderingen in de voorkant van Google hebben wat mij betreft veel meer impact. Het maakt niet uit wat jouw positie is als Google overduidelijk relevante modules boven de SEO-resultaten laat zien of er tussendoor. De indexatie van korte video’s bijvoorbeeld die je prominent in de VS ziet is bijzonder belangrijk. Dat gaat SEO veel meer beinvloeden dan een algoritme-update.

Welke ontwikkeling heeft het meeste invloed op hoe wij SEO doen?

Absoluut de samenstelling van de zoekresultaten. Google probeert zoveel mogelijk de gebruiker in Google zelf te bedienen, het doorsturen van verkeer via de organische resultaten is allang niet meer waar Google mee bezig is. Wij kunnen wel blijven trekken en kijken naar het SEO-verkeer, maar je kunt beter meebuigen met de kansen die Google biedt. Ze zijn er namelijk wel, maar als het je alleen maar om verkeer gaat, dan zie je ze misschien niet.

Welke ontwikkelingen vind je niet interessant?

Ik vind de ontwikkelingen op technisch vlak minder interessant. Als Google opeens meer aandacht besteedt aan site speed dan lees je dat OVERAL terug terwijl het in werkelijkheid maar een hele kleine factor is. Als jouw content uber relevant is, zal site speed niet heel gauw in je nadeel zijn. Dat soort dingen gaan pas tellen als Google 10 gelijkwaardige spelers qua relevantie heeft, dan gaat het om site-speed en andere zaken.

Welke trends moeten we volgen in SEO?

Kijk niet naar trends, kijk naar de grote ontwikkelingen en welke kansen dat brengt. Wat mij betreft is dat de focus van Google op informatie direct in de zoekresultaten. Dit is groter dan een trend, maar absoluut iets dat je moet volgen.