Een goede SEO-strategie

Een short tail strategie

Binnen SEO wordt er vaak gewerkt volgens de meest gangbare methode: keyword onderzoek doen, focus keywords bepalen, een sitemap of ook wel structuur uittekenen en aan de slag met content en links. In veel gevallen is er ook aandacht voor technische optimalisaties: snelheid, Core Web Vitals en de implementatie van Structured Data. Het doel is bijna altijd om zo hoog mogelijk te ranken in Google op die ene zoekterm met het meeste zoekvolume. Deze strategie is vooral gericht op short tail: korte, krachtige keywords met veel zoekvolume maar ook veel concurrrentie.

Het nadeel van deze strategie is dat hij maar beperkt houdbaar is voor iedereen die geen grote speler is. In veel markten zijn de meest voor de hand liggende zoektermen geclaimd door grote partijen die al jarenlang in SEO investeren. Ben jij geen grote speler, dan kan het zijn dat deze strategie voor jou niet de beste is. Wil je met grote spelers kunnen concurreren dan moet je een flink budget hebben voor content en marketing/outreach.

Een long tail strategie

Naast de short tail SEO-strategie, is het ook een optie om te richten op de zoektermen in de long tail. Het onderscheid is arbitrair maar je een volgende verdeling kunnen aanhouden:

Short tail: vakantie Griekenland, vakantie Kreta, vakantie Chersonissos

Long tail: vakantie Griekenland met auto en kids, vakantie kreta in het voorjaar, vakantie Chersonissos twee weken juli.

Veel spelers vinden deze strategie in eerste instantie minder interessant. Dit heeft ermee te maken dat er een enorme verscheidenheid is aan zoektermen en dat je niet altijd eenvoudig op alle zoektermen vindbaar kunt worden. Om te ranken op een zoekterm als ‘vakantie Chersonissos twee weken juli’ zul je goede content moeten hebben en vaak kun je hier met de standaard assortimentspagina’s maar beperkt op inspelen. Dat betekent dat deze zoekterm niet alleen op je vizier moet staan, maar dat je er ook aparte content voor zou moeten hebben.

In veel markten leidt dit er wel toe dat het vaak veel eenvoudiger is om deze zoektermen vindbaar te zijn, hier zit namelijk veel minder concurrentie op.

Welke SEO-strategie past bij mijn bedrijf?

Instinctief richten de meeste bedrijven die met SEO aan de slag gaan zich op de short tail SEO-strategie zonder dat ze zich ervan bewust zijn dat ze hiermee een zeer beconcurreerde markt betreden. Daarbij gebeurt er een hoop in de zoekresultatenpagina van Google. Het gevolg is dat SEO steeds een beetje verder naar onder schuift. Zeker op zoektermen met veel zoekvolume zie je tekstadvertenties, shopping, een Local Pack (kaart met lokale resultaten), een Mensen vragen ook en ga zo maar door. Dit is niet zonder gevolgen; het eerste SEO-resultaat valt vaak al flink buiten beeld en dat merk je in de CTR. Wat mij betreft is het dus heel belangrijk om eerst te kijken hoe de SERP eruit ziet, voor je met SEO aan de slag gaan. Kom je tot de conclusie dat concurreren met de grote jongens geen optie is, dan zijn er gelukkig genoeg andere mogelijkheden. Bedenk: de grote websites spelen met elkaar onderling een spel op Champions League niveau.

Zijn er alternatieve strategieën?

Ja, ik ben ervan overtuigd dat er meer is dan short tail. Zelf ben ik groot voorstander van een long tail strategie en ga ik zelfs nog verder. Zo train ik steeds meer bedrijven om niet naar keywords te kijken maar een SEO-strategie op te bouwen die gericht is op de behoeftes van de klant. Deze strategie noem ik Horizontale SEO. Het idee is niet om zo hoog mogelijk te ranken (verticale SEO, ook wel de oude traditionele manier) maar zo breed mogelijk op zoveel mogelijk verschillende zoektermen.

In het blogartikel ‘Horizontale SEO als nieuwe strategie‘ kun je hier meer over lezen.

Tip:

Uitverkocht
24,95
37,9549,95

Verder lezen

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO