Een goede SEO-strategie

Wie met SEO aan de slag gaat, begint vaak met keyword onderzoek en gaat daarna aan de slag met content, techniek en het verkrijgen van links. Het zoekwoordonderzoek vormt vaak de basis van de SEO-strategie. 

Toch ben ik van mening dat dit niet de juiste aanpak is. Ik zal eerst toelichten welke strategieën het meest gangbaar zijn, waarom ik denk dat dit niet de juiste aanpak is en daarna zal ik uitwerken hoe je een goede SEO-strategie kunt opstellen. 

Optie 1: een short tail strategie

Binnen SEO wordt er vaak gewerkt volgens de meest gangbare methode: keyword onderzoek doen, focus keywords bepalen, een sitemap of ook wel structuur uittekenen en aan de slag met content en links. In veel gevallen is er ook aandacht voor technische optimalisaties: snelheid, Core Web Vitals en de implementatie van Structured Data. Het doel is bijna altijd om zo hoog mogelijk te ranken in Google op die ene zoekterm met het meeste zoekvolume. Deze strategie is vooral gericht op short tail: korte, krachtige keywords met veel zoekvolume maar ook veel concurrentie.

Nadelen van deze strategie:

Deze strategie is gebaseerd op keywords waarop geprobeerd wordt zo hoog mogelijk te ranken. Het nadeel: op veel keywords staat SEO niet meer goed zichtbaar in beeld. Er is veel concurrentie van Google Ads en Google die met behulp van bepaalde features de gebruiker direct in de eigen omgeving wil helpen in plaats van door te sturen naar een externe website. Dit is niet zonder gevolgen; het eerste SEO-resultaat valt vaak al flink buiten beeld en dat merk je in de CTR.

Het tweede nadeel is dat de plekken die er wel zijn, vaak zijn geclaimd door de grote spelers in elke branche. Voor kleine spelers valt deze strategie niet aan te raden. De grote spelers hebben flinke budgetten en zijn vooral met elkaar aan het concurreren. Als kleine speler heb je hier eigenlijk niks te zoeken. 

Optie 2: een long tail strategie

Naast de short tail SEO-strategie, is het ook een optie om te richten op de zoektermen in de long tail. 

Short tail: vakantie Griekenland, vakantie Kreta, vakantie Chersonissos

Long tail: vakantie Griekenland met auto en kids, vakantie kreta in het voorjaar, vakantie Chersonissos twee weken juli.

Voor- en nadelen van een long tail strategie

Op long tail kun je vaak (nog) redelijk eenvoudig vindbaar worden, als je maar relevante content hebt over elk onderwerp. Dat maakt een long tail strategie nogal kostbaar: je zult veel tijd en moeite moeten investeren. 

Daarnaast is het zoekvolume op long tail zoektermen vaak lager dan op short tail zoektermen. 

Ook is het niet eenvoudig om altijd zoekvolumes inzichtelijk te maken. Interessante long tail zoektermen vind je niet altijd tijdens zoekwoord onderzoek. Je kunt aan de slag met horizontale SEO waarbij je het nog wat breder zoekt door aan de slag te gaan met content voor je persona of doelgroep. Ook op die manier weet je vaak niet goed wat het zoekvolume is. 

Het voordeel van deze strategie is dat er in veel gevallen nog minder concurrentie op bepaalde zoektermen zit, maar dat is niet altijd meer het geval. 

Waar de meeste SEO-strategieën aan voorbij gaan

Je hebt het niet zelf in de hand

De meeste SEO-strategie gaan uit van eigen kracht: als wij maar content schrijven over dat onderwerp, een technisch goede en snelle site hebben én goede links weten aan te trekken dan komen we vanzelf wel hoog in Google. 

Dat is een logische gedachte, maar niet helemaal correct. Je maakt gebruik van de zoekmachine van Google en bent dus afhankelijk van hun regels en richtlijnen. In de praktijk heeft dit meer gevolgen dan je op het eerste gezicht zou denken. 

Houd rekening ermee dat Google bepaalt:

  • wat voor soort content ze laten zien op welke zoekterm
  • hoeveel ruimte de SEO-resultaten krijgen
  • welke speler ze wel of niet willen zien
  • welke teksten ze bij jouw SEO-resultaat laten zien 

In de volgende blogartikelen licht ik telkens een verschijnsel uit en licht ik toe wat de gevolgen zijn:

Je concurrenten doen hetzelfde 

Waar ook niet iedereen zich van bewust lijkt, is dat al jouw concurrenten bezig zijn met het nastreven van zichtbaarheid in SEO op dezelfde zoektermen als jij. 

Waarschijnlijk werken zij net zo hard als jij aan hun content, techniek en linkprofiel. 

Waarschijnlijk denk je nu: dan moeten wij het gewoon beter doen! Toch is dat simpeler gezegd dan gedaan. 

Bijna altijd is er het probleem dat het technisch helemaal niet mogelijk is om een optimale site te bouwen. Er is altijd gebrek aan IT-capaciteit en anders zit een organisatie met handen en voeten gebonden aan een systeem dat niet flexibel genoeg is. En dan blijkt in de praktijk dat links krijgen vaak een stuk kostbaarder en ingewikkelder is dan gedacht. Het resultaat: we werken allemaal aan content en de rest krijgen we maar mondjesmaat voor elkaar.

Hoe je wél een solide SEO-strategie opzet

1. Op de hoogte zijn van de ontwikkelingen

Als je een SEO-strategie wilt opzetten die duurzaam en toekomstbestendig is, moet je natuurlijk eerst tot in de puntjes op de hoogte zijn waar Google heen wil. Hierboven lees je dan ook over een aantal ontwikkelingen die spelen. Andere belangrijke ontwikkelingen zijn Google MUM en de opkomst van de Mensen vragen ook

2. Onderzoeken wat er in de VS gebeurt

Voordat je een SEO-strategie kunt uitwerken, moet je je verdiepen wat er in jouw markt gebeurt in SEO. Dat doe je niet op basis van de Nederlandse versie van Google, wij lopen doorgaans achter op de ontwikkelingen in de VS. Je zult dus moeten kijken wat er in Amerika gebeurt en dat op de juiste manier interpreteren. 

3. Verplaatsen in de schoenen van Google

Als je weet waar Google mee bezig is en wat er gebeurt in de VS, dan ben je al een heel eind. Wat je vervolgens moet doen is jezelf verplaatsen in de schoenen van Google: welke situatie bevindt Google zich in en welke stappen gaan zij mogelijk zetten om hun eigen doelen te bereiken. 

Google lijkt wel een grote, oppermachtige speler maar zij zitten in hun eigen concurrentiestrijd verwikkeld met een platform zoals Amazon. Daarnaast is het voor hen belangrijk om zoveel mogelijk verkeer via Google Ads te sturen, dat is immers waar het geld mee verdiend gaat worden. 

4. Anticiperen op wat gaat komen

Op dit punt heb je al veel informatie, nu is het zaak om alles om te zetten naar concrete gebeurtenissen. Op basis van jouw onderzoek: wat verwacht je dat er gaat gebeuren en hoe kun jij in die situatie gebruik maken van de kansen die voorbij komen. 

Waarschijnlijk heeft je onderzoek opgeleverd dat de ruimte voor SEO steeds kleiner wordt, dat je steeds minder productgerichte pagina’s ziet ranken en steeds meer informatieve content. Ook wete je dat Google steeds vaker zelf het antwoord wil geven aan de gebruiker en dat ze hier vooral bij simpele vragen al heel goed in zijn. 

Nu je dit weet moet je kijken: welke kansen zijn er nog wel en hoe kan ik die benutten?

Weten welke kansen er voor jou zijn?

Ik ben Chantal en mijn passie is SEO. Huh? Ja echt.

Ik vind het ontzettend leuk om in Google te duiken, te zien wat er gebeurt en te kijken waar ze nu weer mee bezig zijn. Het geeft een kick om een verandering te spotten die enorm veel impact gaat hebben op onze manier van SEO. Ik zie mezelf dan ook niet als SEO-specialist of SEO-consultant maar SEO-strateeg.

Als jij een duurzame SEO-strategie wilt gaan opstellen, dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik pluis uit wat er in jouw markt gebeurt en breng in kaart waar jouw kansen wel niet liggen. Ook werk ik voor jou op maat uit wat ervoor nodig is om op die kansen in te springen.

Wil jij weten welke kansen ik voor jouw bedrijf zie zodat jij daar nu al op kunt voorbereiden? Neem contact met mij op! 

Neem contact op

Blogs over strategieën

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO