Sitestructuur en hiërarchie

Een goede website heeft een hiërarchie van pagina’s. De belangrijkste pagina is de homepage, daaronder komen een aantal categorieën en sub-categorieën. De hiërarchie komt tot stand door het geheel van interne links, de links binnen jouw website dus. Links zijn verwijzingen naar een andere pagina waarmee ook een stukje waarde kan worden doorgegeven (let op! doorgeven is iets anders dan weggeven!).

Door het leggen van links stroomt linkwaarde door de website, vergelijk het met een fontein:

Fontein om linkwaarde door te geven

Op het moment dat de structuur goed in elkaar zit, hebben alle belangrijke pagina’s ook een plek in de website. Het is niet nodig om alle pagina’s binnen je website vanuit het menu aan te linken, dat zou leiden tot een onhandig en groot menu. Wat je wel wilt is dat elke pagina die belangrijk is voor SEO, ook voor de navigerende gebruikers op jouw website te bereiken zijn. 

Tips

Wat tips bij het opstellen of uitwerken van een sitestructuur.

Creëer geen orphan pages

Orphan pages zijn ‘wees’ pagina’s, het zijn pagina’s die geen interne verwijzing hebben in de site. Vaak staan ze alleen in de sitemap of zijn ze op een indexpagina neergezet. Het doel is vaak om vindbaar te zijn in SEO met deze pagina, maar ze zo min mogelijk te tonen aan de gebruiker van de website. De achterliggende reden is meestal dat de content niet relevant of interessant en enkel voor zoekmachines is geschreven. Maak dus gewoon goede pagina’s en integreer ze in de website. 

URL’s

Lange tijd zijn URL’s gebruikt om een structuur aan te geven, bijvoorbeeld:

  • /schoolartikelen/pennen/pennen-merk-x

Toch heeft Google al meerdere keren aangegeven dat de URL structuur niet zo belangrijk is voor SEO. Op zich is niks mis mee om zo’n structuur dus in URL’s te verwerken, maar wees je er dan wel bewust van dat het niet heel veel impact heeft. Wellicht is het wel voor de gebruiker een handig element. 

Kruimelpad

Een super interessant element is natuurlijk het kruimelpad. Het geeft linkwaarde terug naar boven en op grote schaal helpt het om de structuur duidelijk te maken: enorm veel ‘lage’ pagina’s linken telkens naar ‘hogere’ pagina’s. Daarnaast is het ideaal voor de gebruiker die via een kanaal op een willekeurige pagina in je site landt. Bedenk je dat de meeste gebruikers namelijk niet op de homepage starten, maar gewoon ergens op een pagina voor het eerst op je site komen. Een kruimelpad kan ze helpen om hun weg te vinden.  

 

Blogs over SEO

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO