Techniek binnen seo

Alles staat of valt met techniek

Google bezoekt met software genaamd spiders je website. Het doel is om alle pagina’s te bekijken op te slaan in de bibliotheek. Het opslaan van pagina’s in de bibliotheek van Google wordt ook wel indexeren genoemd. Als de technische inrichting van je website niet op orde is, dan kan het zijn dat Google pagina’s niet mag bekijken en indexeren. Als dat niet lukt, dan is er logischerwijs ook geen vindbaarheid. Een boek dat niet in de bieb staat, kan niet worden getoond!

In dit onderdeel over techniek bespreek ik een aantal zaken die belangrijk zijn om te weten of waar veel misverstanden over zijn. 

Crawlen vs indexeren

Crawlen en indexeren zijn termen die je vaak hoort als het gaat over SEO. Crawlen gaat om het bekijken van pagina’s en je content, indexeren gaat om het opslaan. Het kan zijn dat Google je pagina’s wel kan indexeren maar niet goed kan crawlen. Het kan ook gebeuren dat Google je pagina’s wel kan crawlen maar niet indexeren. Wil je voorkomen dat een pagina geïndexeerd wordt, dan kun je hier een meta tag robots noindex,(no)follow op zetten. Google mag de pagina dan niet opslaan in de index, 

Vaak wordt gedacht dat je de Robots.txt kunt gebruiken om indexatie te voorkomen. Dat is echter niet correct, met de robots.txt geef je aan welke pagina’s of delen van je website niet gecrawld mogen worden. Een disallow: / voorkomt geen indexatie. 

Pagina’s verwijderen

Een andere veelvoorkomende fout is het verwijderen van pagina’s zonder daar enige maatregelen bij te treffen. Meestal gebeurt dit rondom de livegang van een nieuwe site. Op het moment dat je pagina’s wil verwijderen of vervangen dan is het goed om ze te redirecten. Dat houdt in dat je een soort opvolger aanwijst. Bezoekers en spiders die de oude pagina opvragen, worden doorgestuurd naar de volgende. Het instellen is behoorlijk eenvoudig, in de meeste CMS’en kun je dit eenvoudig zelf beheren. De kunst is vooral de administratieve kant: voorkomen dat URL A naar B verwijst, URL B naar C en C ooit doorverwezen is naar D. Op zo’n moment is er sprake van een redirect chain: een keten van verwijzingen. Op enig moment stoppen in ieder geval spiders met het volgen van redirects. Als er veel wijzigt dan wil je altijd netjes URL A direct naar D sturen, URL B direct naar D en URL C naar D. 

Het gebeurt ook maar al te vaak dat een URL per ongeluk verwijderd wordt. Op het moment dat je een URL wijzigt en er geen redirect wordt ingesteld, dan komt de oude URL te vervallen. Omdat er geen redirect is ingesteld, wordt er geen vervangende URL aangewezen. De kleinste wijziging aan een URL zorgt ervoor dat er een nieuwe URL ontstaat, het maakt niet uit of het gaat om het vervangen van een hoofdletter door een kleine letter, het verbeteren van een spelfout of het weghalen van een – of een /. Zodra je ook maar íets aan de URL wijzigt, moet je altijd ervoor zorgen dat er een redirect wordt ingesteld. Meestal wordt de statuscode HTTP 301 Permanently Moved hiervoor gebruikt. 

Duplicate content

Over duplicate content gaan veel wilde verhalen rond, vaak wordt gedacht dat Google duplicate content bestraft. Dit is niet correct, het enige wat er kan gebeuren is dat Google in jouw ogen niet de juiste keuze maakt welke pagina de juiste is. Dat zit zo: stel je hebt een productgroep dat onder meerdere categorieën valt, bijvoorbeeld pennen. Pennen kun je verkopen onder de categorie schoolartikelen, maar ook kantoorartikelen. Als jouw website op zo’n manier is opgedeeld dat deze verdeling ontstaat dan kan het zijn dat je besluit twee pagina’s met pennen te maken:

  • /schoolartikelen/pennen
  • /kantoorartikelen/pennen

Als je dit zo online zet zonder enige voorzorgsmaatregelen te treffen, dan laat je het aan Google over om te bepalen welke pagina wordt getoond als iemand zoekt naar ‘pennen’. Wil jij hier zelf wat meer invloed op hebben dan kun je een canonical tag toevoegen die verwijst naar de ‘hoofd’ pagina. 

Canonical tag

Een canonical tag vertelt zoekmachines telkens welke URL wordt beschouwd als de belangrijkste pagina. Hij kan naar zichzelf verwijzen (self referring) of naar een andere pagina. Een canonical tag is geen ‘eis’, het is een verzoek. Je vraagt zoekmachines om niet URL A maar URL B te indexeren. Het is aan zoekmachines zelf om te bepalen hoe ze hier mee omgaan. Maar al te vaak wordt jouw verzoek overruled door Google. Hoewel vervelend, heb jij er alles aan gedaan en netjes aangegeven waar je duplicate content hebt. 

Een canonical tag gebruik je als je meerdere pagina’s hebt en deze ook nodig hebt in je site. Heb je de pagina’s niet nodig, dan kun je beter een van de twee opruimen en redirecten naar de pagina die blijft bestaan. 

Zelfde taal voor meerdere landen

Soms komt het voor dat je meerdere websites en pagina’s hebt in dezelfde taal. Zo kun je Nederlandstalige content hebben op een website voor Nederland, maar ook op een aparte website voor België. Dit kan ook voorkomen bij Franstalige content voor België, Frankrijk en Luxemburg, Duitstalige content voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, Engelstalige content voor het VK, Ierland, Verenigde Staten etc. 

Als dit bij jou speelt, dan kan het gebeuren dat de website voor het ene land rankt in het andere land. Hoewel Google aangeeft dat het bij websites met een eigen ccTLD (country code zoals .nl, .be., .fr etc.) niet nodig is, is de ervaring dat deze websites toch vaak in landen worden getoond waar ze niet voor bedoeld zijn. In die gevallen, maar ook in het geval van een .com website met meerdere taal- en landcombinaties binnen deze website kun je hreflang tags toevoegen. Dit is een nogal secuur klusje, maar als je zou van elke taal- en land combinatie kunnen aangeven voor welke taal en land het bedoeld is:

  • en-gb voor Engelstalige gebruikers in Groot Brittanië
  • en-ie voor Engelstalige gebruikers in Ierland
  • nl-be voor Nederlandstalige gebruikers in België
  • nl voor Nederlandstalige gebruikers 
  • etc. 

Ga je hiermee aan de slag, bekijk dan de officiële documentatie van Google en houd je aan de landcodes zoals die in ISO-reglementen zijn opgesteld. 

Core Web Vitals

In 2021 is, maanden na de aankondiging, de Core Web Vitals update uitgerold. Het is een update op het snijvlak van SEO, techniek en user experience. 
Bij deze update kijkt Google namelijk naar een aantal elementen vanuit het perspectief van de gebruiker. 

Het gaat hierbij om:

  • LCP: Largest Contentful Paint
  • FID: First Input Delay
  • CLS: Cumulative Layout Shift

Je prestaties op deze drie elementen wordt gemeten in een score van 0-100. Wil je zien hoe jouw pagina’s presteren, dan kun je die in deze officiële tool testen. Je krijgt per pagina instructies hoe je de score kunt verbeteren. Vaak is dit behoorlijk technisch dus de hulp van een webbouwer is mogelijk geen overbodige luxe. 

Core Web Vitals update uitgerold

Largest Contentful Paint

Bij dit gedeelte gaat om het de laadtijd van het grootste element op de pagina. 

First Input Delay

Hierbij gaat het om de tijd die overbrugd moet worden tussen het moment waarop een gebruiker voor het eerst interactie heeft met een element op de pagina tot de tijd waarop de browser daarop reageert. 

Cumulative Layout Shift

Bij dit element gaat om onverwachte veschuivingen van de content op een pagina, bijvoorbeeld omdat een element geladen moet worden en alles daardoor net even verspringt. 

Blogs over SEO

Over Chantal: SEO-nerd

Chantal werkt al meer dan 11 jaar in de SEO-industrie. Zij hielp grote en kleine bedrijven om beter vindbaar te worden in Google. In die tijd trainde zij al meer dan 400 mensen op het gebied van SEO & Content Marketing en heeft ze gesproken op nationale en internationale SEO-congressen zoals Brighton SEO. Haar artikelen op Frankwatching en Marketingfacts zijn al meer dan 160.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ze haar eigen SEO-podcast op Spotify, is ze actief op Insta en heeft ze haar eerste eigen boek geschreven over SEO. 

In dit boek bespreekt ze niet de geijkte SEO-methode, maar wil ze mensen aansporen om SEO eens anders aan te gaan pakken en anders over SEO te gaan denken. 

SEO-podcast en Insta
Chantal Smink
Handboek SEO & Contenstrategie

 

In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO