SEO-dienstverlening voor agencies

Hoe pas je jouw dienstverlening aan op de ontwikkelingen in SEO?

De dienstverlening bij SEO-bureaus draait eigenlijk altijd om technische ondersteuning, het schrijven van content en het builden van links. De vraag is hoe houdbaar die activiteiten zijn als we kijken naar alle ontwikkelingen in SEO. Die website is belangrijk, maar SEO gaat verder dan je site.

Daarbij wil Google helpful content waaruit expertise blijkt. Dit staat haaks  op de traditionele aanpak waarbij bureaus online research doen en zelf content maken (herkauwen). Dat is precies wat Google niet wil. En dat EEAT, dat gaat verder dan links. Hoe ga je als bureau om met al deze veranderingen? Dat bespreken we in deze inhouse training.

Huidige SEO-diensten

Laten we eens kijken naar 4 belangrijke diensten die bij bijna elk bureau centraal staan en hoe houdbaar die zijn in deze tijden.

Keyword research als dienst

Elk SEO-traject voor klanten start met een SEO-audit en keyword research. Hoe nodig is dat eigenlijk in deze tijd? Ja, we willen weten waar mensen naar zoeken, maar wat zoeken ze dan écht? Alle bureaus gebruiken dezelfde 5-6 tools voor hun klanten en vinden allemaal dezelfde zoektermen. Maar heb je echt aan de informatie? Handig voor prioriteren maar niet per se voor de inhoud. Helpful content gaat niet om keywords en keyword clusters, dat is de kers op de taart. Niet het fundament.

schrijven van content rondom zoekwoorden en zoekwoordonderzoek leidt tot middelmatige content

Blogs schrijven als dienst

Je wil de klant zoveel mogelijk ontzorgen en dus schrijf je als bureau de blogartikelen. Handig wat de content marketeers heb je in dienst. De vraag is hoe houdbaar dat is: de inhoud die zij maken hoe origineel is die? In hoeverre voegt die waarde toe aan het wereld wijde web? En blijkt er eigenlijk wel expertise en ervaring uit?

En tot slot: hoe zijn de overlevingskansen van deze blogs als we kijken naar de antwoordmachines op basis van AI of Google’s eigen AI-overviews?

Landingspagina's/SEO-content schrijven als dienst

Op je pagina moet content staat, dat heb je nodig om te ranken. Maar in de e-com zie je steeds vaker dat Organic Shopping Results ranken in plaats van lister pages. Hoe ga je hiermee om? In de B2B zul je vaak zien dat de content die je als bureau kan maken, niet goed aansluit op de eisen van helpful content en EEAT. En daarbij geldt nog iets belangrijks: juist in de B2B is het voor je klant enorm belangrijk dat je content zinnig is.

Dus ook hier geldt: hoe kom je aan de input om content te kunnen maken die echt waarde toevoegt? Of gaat het er vooral om dat er een SEO-tekstje staat? Het soort content dat Google niet meer wil….

Linkbuilding als dienst

Ten slotte: linkbuilding. Ook dat is een dienst waar veel bureau’s zich mee bezig houden. Maar hoe belangrijk blijven links? Is EEAT niet veel breder dan links? En de links van linklijsten, blijkt daar EEAT uit? Sinds het Google-lek weten we dat Google links kan classificeren als high, medium en low en dat ze kunnen kijken of links wel echt ‘geklikt’ worden en er dan een waarde aan kunnen hangen. Met andere woorden: linkbuilden om het linkbuilden is waarschijnlijk behoorlijk waardeloos, het gaat steeds vaker om het krijgen van links die niet gekocht kunnen worden. 

Nieuwe werkzaamheden bureau's

Als je kijkt naar alle ontwikkelingen in SEO, dan zouden bureau’s juist aan de slagen moeten met:

Luister podcast

Video volgt

Bekijk video

Video volgt

Met Sander Tamaëla ga ik in gesprek over de dienstverlening van SEO-bureaus, de werkzaamheden, taken, samenwerking met de klant en het opleiden van nieuwe (junior) SEO-specialisten. Deze podcast is een must listen als je aan bureauzijde werkt en actief bent met SEO-diensten. 

Wil je naar aanleiding van deze podcast bespreken hoe taken en dienstverlening rondom Helpful Content en EEAT eruit zouden moeten zien, neem dan contact met mij op. 

Cruciaal: de klant opnieuw opleiden

Maar er is nog een cruciaal aspect: de klant, de opdrachtgever waar je voor werkt, moet opnieuw opgeleid worden. Dat heeft deels te maken met de veranderingen in SEO, maar de klant zal ook moeten begrijpen dat de tijd dat je SEO kon uitbesteden, achterons ligt. De nieuwe SEO-dienstverlening voor de toekomst draait om samenwerking waarbij de klant zelf net zo hard aan de bak moet als het bureau. 

Korte én lange termijn meenemen in dienstverlening

Het is duidelijk dat op dit moment in Nederland de oude, traditionele aanpak van SEO nog steeds werkt. Dat betekent dat je niet moet morgen alles om moet gooien. Wel moet je nu al klanten leren dat zaken veranderen: hoe ga je dat gesprek met ze aan? Hoe overtuig je ze dat een andere aanpak en bijbehorende budgetten nodig zijn? Hoe ga je om met verwachtingen rondom doelen zoals verkeer? En hoe leg je uit wat helfpul content, in welke mate dat afwijkt van SEO-content en waarom het opeens anders moet?

SEO-training geven
Training bij Seeders
Spreken bij SmartRanking
Training bij Prosuco

Training speciaal ontwikkeld voor bureau's

Omdat er steeds meer interesse is vanuit online marketing bureaus rondom de veranderingen in SEO, heb ik speciaal een ééndaagse training ontwikkeld waarin we met het hele SEO- en content team ons gaan buigen over de situatie. Indien mogelijk, is het social team hierbij ook van harte uitgenodigd om aan te sluiten. 

Tijdens de training gaan we met z’n allen aan de slag om de ontwikkelingen te bespreken en antwoorden te formuleren. Het is belangrijk dat de nieuwe aanpak gedragen wordt door het hele team, daarom is het cruciaal dat de invulling van de nieuwe dienstverlening gezamenlijk wordt vormgegeven.

Opzet en inhoud training

De exacte opzet en inhoud van de training is maatwerk. Ik ga namelijk van te voren uitgebreid met jullie in gesprek over hoe jullie dienstverlening er nu uit ziet, wat voor klanten jullie met name bedienen en waar jullie tegenaanlopen. Op basis daarvan maak ik een voorstel op maat. 

In het algemeen ziet de training er als volgt uit:

Investering

De training duurt van ongeveer 10.00 uur ‘s ochtends tot 16.00 uur ‘s middags en vindt plaats bij jullie op locatie. 

De investering bedraagt € 2.499,- excl. 21% BTW. Dat is inclusief reiskosten, reistijd en voorbereiding op maat inclusief videocall. 

Indien gewenst kan er vooraf huiswerk worden meegegeven om de dag extra efficient vorm te geven. 

Ik ben Chantal Smink, spreker, auteur, podcaster en trainer op het gebied van SEO, Helpful Content en Organische Marketing voor B2B’s.

Ik ben sinds 2010 actief in de wereld van SEO en Content Marketing. Acht jaar werkte ik bij een online marketing bureau als SEO-Consultant, later Sr. SEO-Consultant en uiteindelijk Head of Content Marketing. Sinds augustus 2021 ben ik Freelance SEO- en Contentstrateeg maar ik noem mezelf liever Strateeg Organische Kanalen. 

Ik begeleid met grote regelmaat bureau’s of spreek op hun kennissessies. Op die manier help ik online marketingbureau’s bij het verbeteren en up to date houden van hun dienstverlening.