Training: (niet) schrijven voor SEO

Kijk sowieso verder dan tekstuele content op je site!

Schrijven doe je niet voor Google of SEO. Er zijn namelijk 2 belangrijke ontwikkelingen:

SEO-content? Google wil het niet meer en zoekt juist naar partijen die waarde toevoegen. De eisen zijn inmiddels zo hoog dat goede content een flink prijskaartje heeft.

En dan komt SGE er nog aan waardoor het landschap ingrijpend gaat veranderen. Wie is er klaar voor de toekomst?

Emerce Digital Marketing Live june 8th Amsterdam

Welkom in 2024: SEO in het tijdperk van helpful content, EEAT en.... AI-chatbots

Ontwikkeling 1: van SEO-content naar helpful content

Schrijven voor zoekmachines, het was jarenlang een veelgevraagde vaardigheid. Maar tijden veranderen. Moet je in 2024, na meerdere helpful content updates met grote verliezers nog schrijven voor SEO of Google? Het antwoord is ‘nee’. 

Toegegeven, het werkt zo lang het werkt. Maar we weten dat Google de pijlen erop gericht heeft. Google wil af van de nietszeggende SEO-content en zoekt juist naar partijen die waarde toevoegen aan het web. 

Google: tons of SEO produce content not worth indexing - landingen SEO's maken content die de moeite van het indexeren niet waard is
schrijven van content rondom zoekwoorden en zoekwoordonderzoek leidt tot middelmatige content

SEO vroeger: content pompen

SEO nu: van informatie naar expertise

Wie slim is, maakt betere content.... maar goede content is duur.
En de business case komt met SGE nog verder onder druk.

Ontwikkeling 2: SGE

SGE staat voor Search Generative Experience, de AI-chatbot van Google in Search. Deze chatbot kan zelf de meeste zoekopdrachten wel beantwoorden. Volgens Gartner ontvangen websites hierdoor tot wel 50% minder verkeer in 2028. 

Gartner voorspelt tot 50% minder verkeer uit SEO in 2028 als gevolg van Search Generative Experience

Kan die schatting kloppen? Ja zeker. Ik zie SGE op elke zoekopdracht in de VS wel voorbij komen. Zodra we SGE in Nederland krijgen, legt dit een bom onder de business case van ‘content schrijven voor SEO’. Je moet dus een andere motivatie en aanpak hebben om content te maken anders kun je het nooit meer terug verdienen. 

SGE in actie in de VS
SGE in actie in de VS

Wat nu? Het antwoord is simpel: zonder content kun je niet, zoek dus een andere motivatie om content te maken.

Een nieuwe aanpak

Jarenlang hebben we content gemaakt voor SEO, om gevonden te worden. Hiermee hebben we het nut en de noodzaak zwaar onderschat. Content maak je niet voor SEO of voor je website. Content maak je voor je klant. Wie dat doet, maakt automatisch helpful content die de potentie heeft om goed te ranken in SEO. 

Maar hoe pak je dat aan? En hoe doe je dat slim zodat je het kunt hergebruiken voor alle relevante kanalen zonder dat de investering de spuigaten uitloopt? 

Dat leer ik je in mijn training: (niet) schrijven voor SEO. 

Transforming from SEO to Organic Marketing

Wat ga je leren?

In deze zeer praktische training leer je waarom de eisen van Google omhoog gaan en wat ze inhouden. Daarna gaan we kijken naar wat SGE precies is en waarom dat funest is als het gaat om gratis verkeer naar je website. 

Je huidige content

De eerste stap: we gaan zeer praktisch aan de slag gaan met de bestaande content. We gaan kijken of de huidige content voldoet aan wensen en eisen van Google op het gebied van helpful content en EEAT. Je gaat je dus verdiepen in wat Google van je wil en je eigen content daaraan toetsen door middel van de EEAT & Helpful Content Scorecard. Bereid je voor op een pittig gesprek dat mogelijk confronterend kan zijn.  

Nieuwe content maken

In het tweede praktische gedeelte gaan we kijken naar nieuwe content. Waarom maken we content? Voor wie? Hoe gaan we aan de eisen en wensen van Google voldoen? En als de lat zo hoog ligt, hoe kunnen we er dan meer uithalen? Hoe kunnen we de andere organische kanalen aanhaken? Hoe werkt dat en hoe kunnen we sneller en slimmer werken met AI?

Programma

De training duurt van 10.00 uur tot ongeveer 16.00 uur. 

Onderwerpen:

Voor wie?

Deze training is bij uitstek bedoeld voor iedereen die op dagelijkse basis bezig is met SEO en/of content in de breedste zin van het woord. De training is ook interessant voor (organische) social media marketeers omdat SEO en social media elkaar enorm zullen gaan versterker en elkaar nodig gaan hebben. 

Denk aan: online marketeers, communicatiemedewerkers, communicatieadviseurs, copywriters, content marketeers, content strategen, content medewerkers, copywriters en redacteuren.  

Wie op zoek is naar een strategische SEO-training, kan zijn hart ophalen bij de training ‘Transformeren van SEO naar Organic Marketing‘. Die training is bij uitstek geschikt voor SEO-specialisten.

Deze training volgen?

Wil jij de concurrentie voorblijven en een duurzaam fundament leggen voor succes met content via organische kanalen? Neem dan contact met mij op voor deze training. Samen prikken we een datum die jullie goed uitkomt. De training wordt op jullie locatie gegeven en er kunnen ongeveer 10 deelnemers bij aanschuiven. 

Verschil met training copy voor het web

Misschien vraag je jezelf nog af wat het verschil tussen deze training en andere trainingen webredactie/copy schrijven voor het web.

Dat verschil is enorm groot. In deze training ga je niets leren over zinsopbouw, overtuigend schrijven, Cialdini of hoe je pakkende teksten kunt schrijven. Deze training is sowieso niet gefocust op schrijven of website copy. In deze training leer je waarom je het anders moet je gaan doen, wat helpful content is, hoe je dat maakt, hoe je samen kunt werken met experts, hoe je de input slim om kunt zetten naar content voor de relevante organische kanalen en waar AI je kan helpen. 

Een training webredactie/web copy maken, kan een hele goede aanvulling zijn op deze training als je tekstuele content gaat maken maar met deze training leer je dus vooral alles over ‘waarom’, ‘wat’ en ‘hoe’ en niets over tekstuele invulling van content. 

Ik ben Chantal Smink, spreker, auteur, podcaster en trainer op het gebied van SEO en Organische Marketing voor B2B’s.

Ik ben sinds 2010 actief in de wereld van SEO en Content Marketing. Acht jaar werkte ik bij een online marketing bureau als SEO-Consultant, later Sr. SEO-Consultant en uiteindelijk Head of Content Marketing. Sinds augustus 2021 ben ik Freelance SEO- en Contentstrateeg maar ik noem mezelf liever Strateeg Organische Kanalen. 

Wat mij onderscheidt van de meeste SEO-specialisten is dat ik geen dingen voor SEO wil doen. De eisen zijn te hoog en de business case staat in grote mate onder druk. In deze nieuwe tijd is SEO in grote mate een logisch gevolg van goede, inhoudelijke (content) marketing. 

Natuurlijk kun je daarna zaken optimaliseren, maar dat is inmiddels de kers op de taart. 

Reviews over Chantal

Maite van Dael
"We zien direct resultaat"
Lees verder
Met de workshop die Chantal bij ons op het college heeft gegeven hebben wij op een andere manier leren kijken naar onze website. Chantal is een expert in haar vakgebied. We zien direct resultaat op de pagina’s waar we samen met haar nieuwe content hebben gecreëerd. Met de handvaten die ze ons heeft gegeven kunnen we onze website verder verbeteren.
Deyana Abououbeid
"Excellent trainer and amazing SEO expert"
Lees verder
Chantal is an excellent trainer and an amazing SEO expert with a great ability to address the topic and tailor it based on actual needs. (..) In spite of all these factors, Chantal did an incredible job of preparing a fit for all content and facilitating a session that was engaging and relevant to all the startups.

The average satisfaction rate based on the feedback provided by the startups was 9.5 out of 10, the following are some of the comments shared by them:
  • “I really liked this session and Chantal has a very up to date expertise on SEO which is so refreshing”.
  • “It was the best type of session because it is a problem that we all have. Thoroughly enjoyed it.”
  • “Great insights on page ranking and adding continuous content”.
  • “Fantastic Lessons Thanks a lot Chantal”.
  • “Session was insightful and very detailed. Felt it should be longer with a tactics section and a technical implementation guide. Insights for SEO with Google were insightful and practical.
Joyce Heisen
"Geen snelle trucjes maar een aanpak op de lange termijn"
Lees verder
Chantal is naast SEO-expert ook echt een content-expert. Daar bedoel ik mee dat ze niet grijpt naar geijkte trucjes om je content vindbaar te maken, maar kiest voor een aanpak voor verbetering van je site op lange termijn. Wat haar uniek maakt is dat ze alle stappen in dat proces ook zelf beheerst. Van het verzamelen en interpreteren van data tot het strategisch adviseren en zelfs – al is dat niet haar core business – het maken van content. Want ook daar is ze opvallend goed in.
Ena
"Een échte expert in haar vakgebied"
Lees verder
Ik kreeg bij Chantal het gevoel dat ze écht een expert is in haar vakgebied. De training van 4 uur vloog voorbij omdat Chantal op een enthousiaste, gepassioneerde en inspirerende manier haar kennis over wist te brengen.
Anouk Oude Luttikhuis
"Leuke en leerzame workshop"
Lees verder
Samen met mijn collega heb ik een super leuke, interactieve en leerzame workshop contentstrategie gevolgd bij Chantal in het mooie Zeeland! De sticky notes werden geplakt en dat was het begin van het opstellen van een goed doordachte klantreis. De workshop inspireerde ons en gaf ons richtlijnen voor een geschikte aanpak die we ook in de toekomst vaker kunnen inzetten. Chantal, dank!