Ontwikkelingen in Google (2023)

Tegen de snelheid waarmee Google ontwikkelingen doorvoert, valt niet aan te schrijven. Toch wil ik je wel graag updaten. Binnen een paar minuten ben je bijgepraat. 

Staat mijn methode nog?

Ja, de methode die ik mijn boek beschrijf, blijft vier overeind staan. We zien dat Google steeds meer klikken zelf houdt, dat de lat echt hoger komt te liggen en dat er steeds meer naar inhoud, relevantie en populariteit gekeken worden. Als je mijn methode goed uitwerkt, gaat dat hand-in-hand met de ontwikkelingen in SEO. 

Handboek SEO & Contenstrategie

QPAFFCGMIM

De belangrijkste update aan mijn methode is dat ik het acroniem QPAFFCGMIM heb bedacht. In dit acroniem komt alles samen waar jouw potentiële klanten meer over willen weten. Het is een vervolg op de methode die ik in het boek beschrijf.

Organische Marketing

Ook nieuw is dat ik mijn methode heb doorontwikkeld naar Organic Marketing waarbij zichtbaarheid in SEO een logisch gevolg is van de juiste dingen doen. Het borduurt qua aanpak en onderwerpen voort op Horizontale SEO maar heeft meer oog voor EEAT. In mijn boek en de methode Horizontale SEO is er weinig aandacht voor de reputatie-kant van EEEAT. 

Belangrijkste dingen die jij moet weten over SEO:

Onherkenbare SERP

Google lanceert de ene na de andere SERP feature. De SERP gaat er echt anders uit zien en dat kan jou zomaar heel veel verkeer kosten.

Focus op kwaliteit

Een aantal nieuwe update laat zien dat Google kwaliteit belangrijk vindt: de kwaliteit van je content hangt op de termen Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid. En Effort.

Reputatie is key

Wil jij hoog ranken in SEO? Dan is het belangrijk dat anderen jouw als een expert zien en je autoriteit uitstraal. Dit bouw je niet op met linkbuilding maar zul je hard voor moeten werken (en relevant zijn). 

Gebruiker centraal

Ik kan het niet mooier maken, we moeten dingen niet meer voor SEO doen. Die business case wordt lastig. Doe het voor je gebruiker, omdat je kennis wilt delen en het bij je merk past. 

Nieuwe features in de SERP: nog minder klikken?

In mijn boek lees je over ontwikkelingen in de SERP. Een jaar na publicatie zijn er al weer zover nieuwe elementen!

Deze nieuwe features zijn aangekondigd tijdens het Search On Event en gaan SEO nog verder op z’n kop zetten. Zo gaat Google content tonen die verwant is aan je zoekopdracht maar niet 100% aansluit. Ook krijgt deze content visueel een hele andere weergave. Deze module is nog een reden om keywords los te laten.

Google Explore op transactionele zoekterm gaat SEO voor webshops voor beinvloeden

Google Helpful Content Update: hoe behulpzaam is jouw content?

Donderdag 22 augustus 2022 kondigde Google de Helpful Content Update aan. 

De update heeft als doel om behulpzame content te belonen die de gebruiker daadwerkelijk verder helpt. Dit ten koste van content die vooral voor zoekmachines gemaakt lijkt.

In dit blogartikel leg ik je alles uit wat je moet weten en waar je op moet letten: 

  • is jouw content vooral voor zoekmachines gemaakt?
  • voegt jouw content weinig toe t.o.v. wat er al op het  web staat?
 

Wijkt dit af van de inhoud van het boek?

Voor jou als boeklezer is het goed om te benadrukken dat je met mijn methode júist de gebruiker centraal staat en unieke, relevante content gaat maken.

Deze update wordt in eerste instantie alleen uitgerold voor Engelstalige zoekopdrachten, maar op later moment zullen ook andere talen volgen.

Opvallende uitspraak Google:

Google: tons of SEOs and website create terrible content not worth indexing

Google indexeert niet alles meer

Steeds vaker zie ik berichten voorbij komen van SEO’s dat Google bepaalde content (pagina’s) niet meer wil indexeren. Dat betekent dat Google je content niet meer wil opslaan in de index.

Google geeft aan dat het web feitelijk oneindig is en dat het onmogelijk is om alles te indexeren. Daarom gaan ze strenger kijken naar welke content echt relevant is en de moeite van het indexeren waard is. Wat denk jij van jouw content? Goed genoeg?

Google geeft aan: we kunnen niet meer alles indexeren en moeten aannames gaan doen wat de moeite waard van het indexeren waard is en wat niet

Wijkt dit af van de inhoud van het boek?

Voor jou als boeklezer is het goed om je ervan bewust te zijn dat Google kritischer gaat worden. Je zult écht goede, onderscheidende en relevante content moeten maken als je er zeker van wilt zijn dat Google je pagina’s blijft indexeren. Doe dus vooral niet hetzelfde als iedereen en maak geen eenheidsworst.

Opvallende uitspraak Google:

schrijven van content rondom zoekwoorden en zoekwoordonderzoek leidt tot middelmatige content

Goede content maken?

Google geeft vrij uitgebreide en heldere richtlijnen over wat goede kwaliteit content is. Deze richtlijnen kun je nalezen in de Search Quality Raters Guidelines (het document dat in grote mate over EEAT gaat), de richtlijnen rondom de Helpful Content Update en de Product Reviews Update

Belangrijkst take-aways:

Content van AI vs Mens

Het officiële standpunt van Google is dat het niet uitmaakt of je content gemaakt is door AI of door een mens, zolang het maar waarde toevoegt en relevant is. Content geschreven door een mens is niet per se relevanter dan content geschreven door AI. 

Toch is het wel goed om wat dingen in je achterhoofd te houden. 

Google:

EAT wordt EEAT: Google wil bronnen met expertise, ervaring en autoriteit

Google heeft na langere tijd weer de E-A-T guidelines geupdatet. Er lijkt niet heel veel veranderd.

Wijkt dit af van de inhoud van het boek?

Wat jij als boeklezer moet weten is dat E-A-T een serieus algoritme is binnen Your Money Your Life markten. Google wil zeker weten dat ze partijen laten zien die echt expertise bezitten, een autoriteit zijn in hun vakgebied en betrouwbaar zijn. Hiervoor kijkt Google naar je main content: is er tijd, moeite en aandacht aan besteed en wat is de reputatie van een website?

Nieuwe kansen: fimpjes van TikTok & YouTube in index

Gespot in de VS: korte, verticale video’s van YouTube en TikTok, maar ook Visual Stories die op je eigen site draaien. De SERP lijkt wel een Instagram-tijdijn!

Wijkt dit af van de inhoud van het boek?

Wat jij als boeklezer moet weten is dat Google hiermee bezig is. Het is nog niet in Nederland, maar wellicht is het wel de moeite waard om op felbegeerde keywords zichtbaar te kunnen worden. Maak er dus niet meteen 10, maar begin eens met een stuk of 2 en kijk wat er de komende tijd gaat gebeuren. 

Google VS speelt doktertje: daar gaan je kliks

In mijn boek heb ik er eigenlijk geen aandacht aan besteed, maar op medische zoektermen gaat Google helemaal los in de VS. Na het bekijken van deze SERP hoef je bijna niet meer naar een dokter.

Werk jij bij een medische speler in Nederland? Zoek dan vast dekking en een business model dat niet van voorlichting afhangt, zodra we deze ontwikkelingen ook hier gaan zien, gaat het enorm veel organisch verkeer kosten.

Medische zoekresultaten in de VS

Wat is dat nou?

In Nederland hebben we een vrij standaard SERP: listers, listers en listers. In de VS zien we iets heel anders. Een van die elementen zie je hiernaast. Benieuwd wat het is en wat het betekent?

Shop the look in de Verenigde Staten in de zoekresultaten van Google

Belangrijke ontwikkelingen voor webshops

De commerciële SERP in de VS is onherkenbaar

In Nederland hebben we een vrij standaard SERP: listers, listers en listers. In de VS zien we iets heel anders. Zorg dat jij je op tijd voorbereidt op deze omslag. 

Steeds meer producten in de SERP

In de VS krijgen organische productboxen wel heel veel ruimte in de SERP, zowel op desktop als mobiel. Dit zal gevolgen hebben voor je omzet uit SEO. 

Google stelt eisen aan product reviews

Schrijf en publiceer jij relgematig productreviews: ‘beste x’, ‘x vs y’ of ‘x getest’? Dan is deze update voor jou heel belangrijk. Google wil een bepaalde kwaliteit van je zien. 

Goodbye listers, hallo informatie

We zien steeds meer informatieve content in de zoekresultaten. Dit is sinds de publicatie niet minder geworden. Op een zoekterm als ‘jeans’ staan Vogue en NY Times bovenaan. 

Must read! Zoektermen zonder zoekvolume, ze bestaan!

In mijn boek leg ik uit dat je soms moet afgaan op de informatie die je van je klant krijgt, vertrouwen dat daar zoekvolume op zit. Ook leg ik uit dat er meer is dan keyword tools je vertellen, zoektermen dus waarop wel degelijk gezocht wordt maar die je niet vindt in keyword tools. Dit soort zoektermen worden Zero Search Volume Keywords genoemd. Dit verschijnsel bestaat wel degelijk. In het blogartikel reken ik uit hoeveel verkeer een van m’n klanten heeft op keywords waar zogenaamd geen zoekvolume voor zou zijn.